Защо понякога оплакванията имат смисъл, а друг път нямат? Те са форма на вербална комуникация, която човек прилага, за да предизвика или съчувствието на другите, или да ги накара да се чувстват виновни за нещо.
Така той се опитва да контролира поведението им и да им упражни някаква форма на психологическа манипулация и принуда.
Въпреки че хората рядко осъзнават, че оплакванията на другите са толкова влиятелни, всъщност те влияят зле на психическото здраве на човек и влошават взаимоотношенията му.
Защо оплакванията често не успяват да предизвикат съчувствие?
Много често, когато се оплаквате, съобщението ви успява да стигне до получателя и да промени поведението му. Вие сте го накарали да почувства вина, но понякога тя върви ръка за ръка с неговото възмущение от това, че го манипулирате.
Най-често чувството за вина, предизвикано от нечии оплаквания, възниква в близки семейни отношения (или близки приятелства), където има силни чувства и грижи. Ако човек се оплаква прекалено често, той ще предизвика негодуванието и гнева на своите близки, които първоначално може да чувстват вина, но след време ще започнат да се опълчват на тази манипулация.
Според едно проучване, ако един човек се оплаква твърде много, той действа токсично на околните и те може да изградят към него емоционална дистанция. По ирония на съдбата, най-честата тема за оплаквания в семейството е причинена от междуличностна небрежност, което означава, че в дългосрочен план оплакванията няма да сближат хората, а по-скоро ще поляризират още повече отношенията им, защото индивидът, който се оплаква, ще отдалечи емоционално от себе си човека, към когото е насочено посланието му.
Ето и няколко съвета как да определите някакви граници до колко е позволено да ви се оплакват, така че да не прекаляват с вашето търпение:
1. Кажете на човека, който ви се оплаква, че разбирате колко важно е за него еди-кое си (това за което ви се оплаква) и че се опитвате да му влезете в положението.
2. Обяснете му, че като се опитва да ви вмени вина за това (за което се оплаква), вие се чувствате по-скоро обидени и нямате желание да изпълните неговите желания чрез този вид манипулация.
3. Кажете на човека, че сте загрижен за това, че той таи толкова много негодувание в себе си, но че това по-скоро ви отдалечава един от друг, а не обратното.
4. Помолете го, вместо да мрънка и да се оплаква, в опит да засегне вашата съвест, да започне да изразява своите желания директно.
5. Обяснете му че бихте реагирали по-бързо, ако ви поиска нещо направо, а не чрез намеци.
6. Бъдете готови да напомняте често на своите близки, че навикът им да се оплакват ви е неприятен. Не забравяйте, че ще отнеме време, за да изкорените този досаден техен метод на комуникация.
7. Бъдете мили и търпеливи през целия процес. Това ще ги мотивира да полагат повече усилия да се променят.