Всички хора понякога купуват неща, от които наистина не се нуждаят. Няма значение дали това са чифт скъпи обувки, допълнително парче чийзкейк или следващия модел телефон. Това поведение не зависи само от паричните възможности, макар че те са от решаващо значение, особено що се отнася до по-скъпите придобивки. Макар че съществуват много случаи, в които финикийските знаци не се оказват пречка. Така например, човек може да вземе пари назаем и отново да купи това, което е решил, независимо, че няма реална нужда от него. В случай, че и вие се разпознавате в определението за някой, който прави ненужни покупки, вижте кои може да са причините за това ваше поведение:
1. Подвеждате се по добрия маркетинг. Рекламата помага на хората да помнят и разпознават марките по-добре, като по този начин засяга предпочитанията и нуждите на потребителите. Маркетингът променя отношението на хората към продуктите. Най-добрите реклами боравят с емоциите, като по този начин насочват към даден продукт. Дизайнът на стоките също играе важна роля – колкото по-атрактивен, толкова по-добре продаваем.
2. Копирате другите хора. Вие може да сте повлияни от хората около вас. Понякога просто искате да имитирате някой човек, а в друг случай се водите по другите, само защото не можете да направите собствен избор. Често копирането от другите може да бъде напълно несъзнателно. Така например, вие ще си купите сладолед в парка, след като видите другите хора, които го правят.
3. Вие сте импулсивни. Както е при всяка личностна черта, някои хора са по-импулсивни от други. Смята се, че тези, които правят необмислени покупки, са импулсивни купувачи. Проучване установява, че този вид потребители са по-склонни да се влияят от други хора, както и от реклама. Частта от мозъка, която се свързва с импулсивността, се нарича стриатум. За нея е известно, че се активира от стимули, свързани с възнаграждението. Изследвания показват, че често по-привлекателната опаковка довежда до по-голяма активност на стриатума при импулсивните купувачи.
4. Изкушени сте от някои продукти. Много импулсивни покупки включват така наречените хедонистични продукти – неща, които ни доставят удоволствие и наслада. Това могат да бъдат шоколадови бонбони, бутилка любимо вино и т. н. Друг вид покупки са символичните продукти, които са свързани с представата на човек за него самия – скъп часовник, парфюм или рокля. Този вид пазаруване също е свързано с емоциите. Оказва се, че мъжете са по-склонни да купуват ненужни неща, отколкото жените.
5. Поддавате се на настроенията си. До голяма степен емоциите влияят върху начина, по който човек мисли и действа. Настроенията също са виновни за много ненужни покупки. Установено е, че когато човек се чувства добре, той има по-високи нива на енергия и иска да се възнагради щедро. Негативните емоции също могат да подтикнат човек към неразумни покупки. Най-често това са депресията и тъгата.