През последните години киното се промени драстично – за добро или лошо. Създадоха се нови правила, които да определят дали един филм е достоен за награда с цел да се осигури повече представителност и равенство в индустрията. Първоначално това беше прието добре както от критици, така и от фенове, но постепенно започва да създава все повече полемики относно качеството на номинираните претенденти, главно за най-важната награда в Холивуд, а именно „Оскар“.
Новите правила във филмовата индустрия са свързани с равномерно разпределяне на броя актьори, продуценти, оператори, дизайнери на костюми, специалисти по маркетинг и реклама, отговарящи на определени идентичностни характеристики. Необходимо е да има определен брой жени, цветнокожи, гейове, лесбийки, транссексуални и инвалиди.
„Вярваме, че тези стандарти за включване ще бъдат катализатор за дълготрайна и коренна промяна в нашата индустрия“, казаха президентът на академията Дейвид Рубин и главният изпълнителен директор Даун Хъдсън в общо комюнике.
По този начин академията оставя на заден план художествените качества на определения филм и кара всички, независимо от това дали дадена продукция го изисква или не, да се съобразяват с това искане, ако искат да имат шанс за златна статуетка.
Така през последните години станахме свидетели как филми като „Всичко навсякъде наведнъж“ получава цели 11 номинации за „Оскар“, печелейки седем от тях, включително за най-добър филм, оригинален сценарий, главна и поддържаща женска роля, както и поддържаща мъжка роля.
Несъмнено през 2023 година имаше доста по-добри филми от „Всичко навсякъде наведнъж“, но желанието на Академията да покаже признателност към различното надделя.
От ляво-надясно: Карла София Гаскон, Селена Гомес, Зоуи Салдана и Адриана Пас. Снимка: Getty Images
Сега сме напът да видим повторение на този сценарий с „Емилия Перес“. Лентата на Жак Одиар написа история с 13-те си номинации за „Оскар“, превръщайки се в най-номинирания неанглийски филм. Той ще се бори във водещи категории като най-добър филм, най-добра актриса в поддържаща роля за Зоуи Салдана, най-добра главна женска роля за Карла София Гаскон, както и за най-добър чуждоезичен филм.
И докато Карла София Гаскон се превърна в първата транс актриса, номинирана за главна роля, Академията подмина изпълненията на Анджелина Джоли в „Мария“, Зендая в „Чаланджърс“ и Никол Кидман в Babygirl.
След обявяването на номинациите, критиките към Академията не закъсняха, а „Емилия Перес“ беше обхванат от сериозни полемики, включително за стари коментари на Гаскон в социалните мрежи относно колежката ѝ Селена Гомес. Изглежда, че филмът не само твори история в Оскарите, но също така е един от малкото претенденти, който не се харесва на публиката и е смятан за недостоен.
Но как изобщо стигнахме дотук? Какво направи „Емилия Перес“ толкова възхваляван и хулен едновременно?
Всичко започна в Кан
Когато „Емилия Перес“ дебютира на филмовия фестивал в Кан миналия май, реакциите бяха смесени, но като цяло благоприятни. Одиар, френският режисьор на „Пророк“, „Дийпан“ и „Ръжда и кост“, превърна историите за трансформация в своя запазена марка. Но „Емилия Перес“ е може би най-смелият му прочит досега в разказите на прескачане на граници и борба с общественото настроение.
Снимка: Getty Images
Карла София Гаскон играе ролята на мексикански наркобос, който с помощта на адвокат (Зоуи Салдана) се подлага на операция за смяна на пола. По-късно тя се завръща към стария си живот, за да се сближи отново с децата, които е имала с бившата си съпруга, изиграна от Селена Гомес.
На филмовия фестивал в Кан „Емилия Перес“ се поздрави с наградата на журито, а Гаскон грабна статуетка за най-добра актриса.
Претендент за „Оскар“
Въпреки че „Емилия Перес“ изглеждаше с обещаващи шансове за награди за своите актьори, той не бе считан в надпреварата за „Оскар“ до късната есен. Дотогава Netflix, който агресивно се бори за статуетки през последните години, изгради име на проекта, достойно за награда на Академията.
Усилията проработиха и „Емилия Перес“ се сдоби с 13 номинации. Тъй като Академията разшири членството си през последните години, много повече гласоподаватели отвъд Океана насочиха Оскарите към международни проекти. Испаноезичната френска продукция с участието на холивудски звезди идеално подхожда на все по-глобалните награди.
Мнението на публиката
С увеличаването на шансовете за награди на „Емилия Перес“, публиката също започна да изразява своето мнение. Докато реакциите на критиците са разделени, зрителите до голяма степен се изказаха негативно. На Rotten Tomatoes филмът получи положителна оценка от 76% от рецензиите, но само 19% от публиката.
GLAAD подмина филма в своите годишни награди. Алиансът за правата на ЛБГТ+ общността обяви „Емилия Перес“ за „дълбоко ретроградно изображение на транс жена“ и „крачка назад в представянето на транс хората“.
Едгар Рамирес, Селена Гомес, Карла София Гаскон, Зоуи Салдана и Адриана Пас. Снимка: Getty Images
Киноманите в Мексико също не бяха впечатлени, като се противопоставиха на бъркотията от испански акценти във филма, опростеното отношение към насилието с наркотици в страната и това, което някои описаха като широко разпространена неавтентичност.
Група мексикански актьори дори отговориха с късометражен филм-пародия, озаглавен Johanne Sacreblu, описан като „филм, вдъхновен от Франция, направен изцяло без френски актьори или екип. Проектът набираше популярност в YouTube, докато прожекциите на „Емилия Перес“ в Мексико бяха слабо посещавани.
Грешната София Гаскон
В края на януари журналистката Сара Хаги намери стари публикации на София Гаскон в социалната мрежа Х, които са пренебрежителни към мюсюлманите, Джордж Флойд и Китай. След шумната реакция, актрисата се извини в изявление, предоставено от Netflix.
Публикациите от 2016 година включват предложения ислямът да бъде забранен и че Флойд – чернокожият мъж, убит от бял полицай в Минеаполис през 2020 година – е бил наркоман, за когото много малко хора са се интересували.
„Като човек в маргинализирана общност, познавам това страдание твърде добре и дълбоко съжалявам за тези, на които съм причинила болка“, каза Гаскон. Тя допълва, че цял живот се е борила за един по-добър свят и вярва, че светлината ще победи над тъмнината.
Гаскон изтри профила си в Х, казвайки, че причината е „кампанията от омраза и дезинформация“. Тя каза в интервю „Може би думите ми не са правилни, много пъти поради незнание или чиста грешка. Отново се извинявам, ако някой някога се е почувствал обиден. Аз съм човек, който е правил, прави и ще прави грешки, от които ще се уча. Не съм съвършена“.
Карла Гаскон с наградата от Кан. Снимка: Getty Images
Малко по-късно се появиха нови публикации, този път относно Селена Гомес, която играе съпругата на Гаскон в „Емилия Перес“.
Във вече изтрит туит от 2022 година, 52-годишната актриса нарича 32-годишната си колежка „богат плъх“, докато обсъжда възможната вражда между Селена и Хейли Бийбър.
Според Latin Times, Гаскон негативно е коментирала Гомес, докато е цитирала публикация от мексиканския Reforma, която включвала снимка на Гомес и Бийбър, които позират заедно на годишната гала на музея на Академията през октомври 2022 година. Кадърът бе използван от феновете като доказателство, че враждата между бившата и настоящата любов на Джъстин Бийбър е приключила.
Туитът, за който се твърди, че е бил споделен в профила на Гаскон, гласял „Тя е богат плъх, който играе ролята на бедната жертва винаги, когато може и никога няма да спре да притеснява бившия си приятел и съпругата му“.
Снимка: Getty Images
В интервю за испанското CNN Гаскон през сълзи заяви, че не е расист.
Когато актрисата беше попитана дали ще се откаже от номинацията си за „Оскар“, тя каза „Не мога да се откажа от номинация, защото това, което съм направила, е работа и това, което се оценява, е моята актьорска работа“.
Тя продължи „Не мога да се оттегля от номинацията, защото не съм извършила никакво престъпление, нито съм наранила някого. Не съм нито расист, нито нещо, което всички тези хора се опитват да ме изкарат“.
Снимка: Getty Images
Звездата от „Емилия Перес“ също коментира и публикацията си за Джордж Флойд. Там тя го нарича „наркоман и измамник“ и казва, че „смъртта му послужи да се подчертае още веднъж, че има хора, които все още смятат чернокожите за маймуни без права, и такива, които смятат полицията за убийци. Всичко това е погрешно“.
Обяснявайки публикациите си, Гаскон казва, че думите ѝ не били разбрани и се е опитвала да акцентира върху огромната подкрепа към Флойд. „Той беше човек, който е бил в много трудна ситуация в живота си и никой не му е помогнал, а изведнъж става символ на една кауза и всички го обичат“, обяснява актрисата.
По отношение на нейните предполагаеми ислямофобски публикации, Гаскон каза, че е имала връзка с мюсюлманка, „която обожавам, която обичам и която ме е научила на толкова много уважение към хората“. Тя също така твърди, че е изразила позиция срещу радикалния ислям, а не към религията.
Снимка: Getty Images
В крайна сметка актрисата твърди, че никога не е причинявала зло на някого. „Какво направих в живота си? Какво направих? Не съм убила и муха“, каза тя в интервюто.
Гаскон също така говори и за публикациите, свързани със Селена Гомес. Тя е категорична, че думите не са нейни и никога не е казвала подобно нещо за колежката си.
Когато беше попитана дали се притеснява, че всичко това може да окаже влияние върху шансовете ѝ за победа на Оскарите, Гаскон отговори „Не ме интересуват наградите“.
„Това, за което ме е грижа, са хората, които представлявам. Всички можем да се променим и да бъдем по-добри хора“, завършва интервюто.
Дали „Емилия Перес“ ще надделее над критиките, или Академията ще се съобрази с общественото мнение, ще разберем на 2 март, когато се раздават наградите „Оскар“.