IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да преодолеем обидата на работното място

26 януари 2006 14 00

На всеки се е случвало вместо да бъде похвален за добре свършена работа, да получи упрек. Шефът крещи, а се оказва, че не си е направил труда да види какво си свършил

Как да преодолеем обидата на работното място

На всеки се е случвало вместо да бъде похвален за добре свършена работа, да получи упрек. Шефът крещи, а се оказва, че не си е направил труда да види какво си свършил.

В такива моменти се чувствате засегнати, неразбрани и желанието за работа и за каквато и да е инициатива се стопява.

Изход от положението има. Въпреки обидата има начини, с помощта на които да се справите с подобни проблеми, за да не изпаднете в стрес и работата ви да се влоши.

Понякога са достатъчни съвсем незначителни причини, за да се почувствате зле. Ако някой колега ви игнорира или пък шефът не отвръща на поздрава ви. Най-груби са случаите, когато шефът посочва единствено грешките ви и непрекъснато натяква за тях или когато сте дали всичко от себе си, за да осъществим перфектно даден проект, но усилията ви са останали незабелязани и неоценени.

Психолозите са кетегорични, че човек се чувства обиден, когато е отхвърлен от нещо или от някого, когато не му се обръща достатъчно внимание, когато се чувства нежелан или критикуван. Това предизвиква гняв, безпомощност, объркване и желание за отмъщение. В такива случаи обиденият започва да игнорира съответния враг , стремейки се така поне отчасти да си възвърне накърнената гордост, или пък търси вина единствено в самия себе си тип “заравяне на главата в пясъка”, наранявайки още повече самочувствието си.

Какво да направите:

Директен и обоснован разговор с шефа или колегата, който ви е засегнал. Според специалистите възможно е тяхното поведение въобще да не е свързано с вас. Шефът, който забелязва само негативното, може да има проблем с това да похвали определен служител или пък вие да не излагате по адекватен начин пред него това, което сте постигнали.

Просто намирайте стимули да вдигате самочувствието си. Притеснението е ваш враг.

Например ако не се справяте или не обичате да говорите пред аудитория и сте притеснителни, а пък шефът ви подхвърли нещо неприятно в тази посока и то пред други хора, то тогава съвсем естествено е да се почувствате неловко и да приемете този коментар лично. Ако пък се смятате за царе на презентациите подобно подмятане изобщо няма да ви направи впечатление.

Казвайте това, което е във ваш интерес – просто трябва да се изтъкнете, когато имате това основание, иначе шефът или колегите ще ви помислят за мижитурка.

Спокойствие и обмисленост

Ако не можете да запазите спокойствие, пробвайте да признаете пред себе си, че просто сте такива, каквито сте, а именно - чувствителни и не толкова освободени в мисленето си, колкото се показвате пред другите. Дръжте се така, както чувствате нещата, и тогава ще можете по-спокойно и разумно да приемете даден конфликт.

Друго, което би ви помогнало, е да знаете какво точно искате от другите и дали тези изисквания са реални? Отговорите на подобни въпроси ще ви помогнат да се научите да се справяте по-лесно с обидите занапред.

Не се страхувайте от обидата. Приемете я конструктивно. Изградете защита – знам за какво може да се заяде с мен, но аз знам как да го опровергая и как да му докажа, че не е прав. Така в течение на времето обидното отношение ще бъде спряно.

Не се затваряйте в себе си

Съществува следният рефлекс, когато някой ви е наранил: Веднага прекратявате контакт с него и се затваряте в себе си. Мислите, че подобно поведение ще ви освободи от тягостното чувство. Глупости!

Изхвърлете негативните мисли от главата си, защото ще ви преследват и докато спите, а е напълно безполезно да кроите какво ужасно нещо да направите, за да се докажете и отмъстите.

Не се правете на жертва

Предположенията и тъмните мисли, че шефът или колегата ви се държат към вас по неподобаващ начин само за да ви наранят, защото чисто и просто са “лоши хора”, засилват чувството на обидата. Вместо да се изживявате в ролята на жертва, помислете дали пък сами не си внушавате чувството на обида и как реално можете да се справите с проблема.

Отговорете си и на въпросите: Какво точно се случи? Какво чувствам в момента? От какво имам нужда и как да постъпя?
Измислете спокойно стратегия и започнете да я осъществявате. Гледайте весело на нещата. Така или иначе няма какво да губите.

Запазете самоувереността си. Този, който чувства, че е прав и има добро самочувствие и оптимистично отношение към нещата, независимо от това какво му се е случило, би могъл по-бьрзо да се съвземе след една обида.

КоментариКоментари