IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо шефът ни има ужасни социални умения

22 март 2012 06 30

Дали ще можем да бъдем по-снизходителни в критиката си към него

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

За какво си говорите с колегите на обяд или когато се забавлявате след работно време? Обзалагаме се, че една от най-горещите теми е за шефа. Най-честото оплакване е, че мениджърите са станали лидери заради отличните си технически умения, но не и заради уменията им да работят с хора добре. Всъщност, там може да са направо трагични.

Освен особеностите на характера на шефа ви, за неговото неумение да общува ефективно има и друго обяснение. Професор Матю Либерман, един от основателите на Социалната Когнитивна Невронаука, прави проучване на способността на хората да разпознават и разбират емоциите и намеренията на другите. Резултатите показват, че дори в добро настроение и състояние на спокойствие, на хората им е трудно да предположат правилно как се чувства човека срещу тях, какво може и какво го мотивира.

Ето един елементарен пример на изследване, доказващо тази теория. Средно 50% от участниците в него предположили, че по принцип хората имат способността да познаят мелодията на известна песен слушайки я в изпълнение с барабанене с пръсти по твърда повърхност. Както се оказало, само 2,5% от хората в изследването успешно познали мелодията, което означава, че имаме бедни познания що се отнася до степента на човешките способности и често градим нереални очаквания спрямо другите.

В ситуация на стрес или натоварване на мозъка с анализ на данни, умението на човек да разчита правилно езика на тялото на околните е още по-слабо. Когато мениджърът ви се занимава с обмисляне на концепции, обработване на данни, изграждане на стратегии за действие, той изключва способността си да мисли за реакциите на околните. Според научното изследване така действа този механизъм в мозъка. Колкото повече време даден човек е вглъбен в изброените дейности, толкова по-влошени са социалните му умения заради недостатъчна употреба.

Големият въпрос е как да се подобри способността на лидера да общува ефективно и конструктивно с подчинените си дори и в случай на стрес и натоварване? Да се надяваме, че учените скоро ще намерят отговора и на тази загадката.

Автор на статията:
Мария Димитрова

КоментариКоментари