IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Какво да правите, ако имате тираничен шеф

4 април 2012 14 00

...докато си намерите нова работа

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Ако имате ужасния късмет да сте попаднали на шеф, който има проблем с контролирането на гнева, ядосва се за най-малкото нещо или изпитва силно негативни чувства точно към вас по неизвестни причини, то това е добра предпоставка да се замислите за нова работа.

Да търпите честите нервни изблици на шефа си може да навреди на здравето ви, защото в такава среда стресът, който изпитвате, се покачва неимоверно много. Може да си мислите, че ще свикнете с времето и няма да ви прави впечатление, но такава доза непукизъм малко хора могат да проявят. Останалите плащат висока цена за търпението си.

Ето някои съвети как да оцелеете в тази ситуация докато си намерите нова работа:

1. Опитайте се да не приемате думите на шефа си лично. Добрите мениджъри знаят как да изискват или отправят критика по професионален и спокоен начин. Те не бъркат авторитета с тираничното поведение. Не позволявайте неговото/нейното неумение за работа с хора да влияе на вашата самооценка.

2. Често егото на тези, които имат властно поведение всъщност е слабо и те имат крещяща нужда от внимание, уважение и признание, но да прикриват своята неувереност с външна проява на авторитарност. Може да се опитате да разговаряте с шефа си, за да проверите дали има шанс да решите проблема с открит диалог. Започнете с нещо, което да му покаже, че оценявате възможността, която сте получили да работите в неговата/нейната фирма/екип и след това кажете нещо от сорта на:

"За мен е много важна Вашата оценка за работата ми, за да науча как да се справям още по-добре със задачите, но когато някой повишава тон, това ми пречи да се вслушам наистина и да има резултат от обратната връзка, която получавам. Ще подобря качеството си на работа много повече, ако получавам критика със спокоен тон." Това би дало резултат при някои шефове, които може да осъзнаят грешката си, но при други може да няма никакъв ефект. Вие, обаче, сте длъжни да пробвате да защитите достойнството си и да решите проблема с диалог.

Докато разговаряте с шефа си, се дръжте самоуверено и спокойно. Не избягвайте погледа му. Но не прибягвайте до опити да спечелите неговото съчувствие като споделяте прекалено лични неща, за да ви влезе в положението или просто да види човешката ви страна. Това би могло да даде обратен ефект, защото някои шефове са загърбили собствената си човешка страна и са лишени от способността да изпитват емпатия и просто може да използват получената информация срещу вас.

3. Ако стъпка 2 не е помогнала, помислете дали не можете да поговорите с някой по-висшестоящ и да помолите за съдействие. Отидете до отдела „Човешки ресурси" само, ако знаете от наблюдения, че те наистина вземат предвид и интересите на служителите, не само позицията на мениджърите. Може да се ориентирате и според собствената си интуиция. Познавайки екипа от HR-специалисти във вашата фирма, бихте ли могли да се доверите, че ще разгледат вашия въпрос добронамерено и сериозно?

4. В моментите, в които шефът ви крещи с пълна сила, се опитайте да намерите повод за изход от ситуацията и да го разсеете. Кажете, че ви чака клиент за спешна обратна връзка или напомнете на шефа си за някаква важна задача, която му предстои и попитайте как да му съдействате. Вторият вариант е да се опитате да мислите за нещо друго, което да ви помогне да „блокирате" въздействието на думите му. Но за това се изисква повече практика за прехвърляне на фокуса от едно нещо върху друго.

Автор на статията:
Мария Димитрова

КоментариКоментари