IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Вие ли сте шефът-гадняр в офиса?

19 април 2012 10 35

Ако се съмнявате, че сте такъв, прочетете това

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

В доста случаи е трудно да се работи в екип, особено ако някой ваш колега или пряк началник се държи регулярно грубо с вас. Оказва се, обаче, че много от хора, когато получат някаква макар и малка власт в службата, постепенно започват да се държат така арогантно, както навремето някой шеф се е държал с тях, а те са страдали от това. Вярно, че в днешната конкурентна среда е необходимо понякога да се държите твърдо и непоколебимо и да отстоявате позицията си, но все пак внимавайте да не се окажете шефът-гадняр, който тайно всички в офиса мразят.

Задайте си въпроса „Кой съм аз"?

Понякога всички се държим гадно. В края на краищата, всеки има моменти, когато се чувства изнервен и претоварен. Важно е да дефинирате и оцените собственото си лошо поведение, след като го идентифицирате и евентуално да решите да го промените.

Американски изследователи поискали от хиляда служители в различни фирми да опишат, какво означава „шеф-гадняр". Ето и извадка от няколко характерни анти качества, които описват синдрома. Колко от тях проявявате и вие в службата си?

• сплашване на служителите;

• снизходително отношение;

• арогантност;

• липса на похвали, когато другите го заслужават;

• тряскане на врати;

• грубо поведение;

• омаловажаване на работата на другите;

• повишаване на глас (викане);

• умишлено затрудняване на работата на определен служител;

• непрекъсната демонстрация на контрол и влияние;

Ако проявявате някоя от тези характеристики в работата, но го правите сравнително рядко, вие определено не сте светец, но и не сте дявол. С други думи, повечето от нас проявяват подобно поведение от време на време. Въпросът е, колко често го правим и какъв е ефектът от това поведение спрямо хората, с които работим и които са ни подчинени.

Ето и кои са поведенията от страна на шефа, които биха накарали повечето служители да си подадат молбата за напускане, според същото изследване:

• ако той ги омаловажава пред колегите - 40,5%;

• ако лъже за постиженията им пред по-висшестоящите - 34,2%;

• ако ги унижава редовно - 31,5%;

• ако затруднява работата им - 23,9%;

• ако „им диша във врата" непрекъснато - 21,9%;

Попитайте ваш колега-приятел (ако разполагате с такъв) дали имате качества от този списък и го помолете да бъде честен с вас. Попитайте и членовете на семейството си, дали сте проявявал подобно поведение. Ако другите ви кажат, че често ви се случва да проявявате повече от една или две от тези характеристики, то вие явно сте на път да се превърнете в гадняр и трябва да вземете бързи мерки. Омразата към личността ви ще ви донесе допълнителен стрес, а и няма да е ефективно за работата ви.

Веднъж гадняр, завинаги гадняр

Точно, както можете да научите нови ръководни умения във всяка една възраст, така може и да спрете неефективното си поведение и да го замените с по-ефективно. Всеки може да се промени. Може да не е лесно, но е възможно. Колко трудна ще е промяна зависи от отговорите на няколко въпроса:

• От колко време имате това поведение? От три или от 30 години? Дългосрочните ръководни навици със сигурност са по-трудни за изкореняване.

• Имате ли кристално ясна представа как изглеждате отстрани? Една ясна картина на анти образа ви със сигурност ще ви мотивира да се промените.

• Имате ли екип, който да ви помогне с промяната? По-лесно е да се промените, ако хората ви подкрепят.

• Поведението ви дължи ли се на някакви скрити комплекси? Негативните реакции, често са провокирани от стрес и вероятно ще изискват по-големи усилия, за да ги промените.

• Наистина ли искате да се промените? Ако не можете да отговорите на този въпрос, няма да има промяна.

След като решите да се промените, трябва да създадете своя план за действие. Например, можете да:

• Намерите начин да получаване вярна обратна връзка от служителите си.

• Помислете за последиците от вашето грубо поведение. Допуснали ли сте качествени хора да напуснат заради него? Ако можете, върнете ги на работа.

• Хранете се добре. Спете повече. Спортувайте.

• Опитайте йога и медитация.

• Ако решите да се промените, потърсете професионален съвет.

• Идете на семинар за самоусъвършенстване и четете такива книги.

• Помолете хората, да ви наблюдават и да ви кажат, ако имате успех в промяната.

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари

БОЦО ( преди 13 години )
Определено не съм аз и слава Богу при мен такива гадняри нямя.Много е важно спокойствието на работното място, а по принцип при смесените колективи няма проблем, но при преобладаващите женски колективи е пълен хаос.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
girl_boy ( преди 13 години )
Навсякъде има по един такъв, почти няма колектив без поне един такъв гадняр, който се прави на шеф и колкото и странно да звучи в 99% от случаите става дума за жена.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар