Ако pаботите на свободна практика със сигурност сте се срещали и с лоши клиенти, които по някакъв начин са имали некоректно отношение по време на съвместния ви проект. Ако трябва да обобщим десетте типа лоши клиенти, ето какъв списък се оформя:
Клиентът, който иска предварително да провери писателските ви умения (за журналисти). Няма нищо лошо в това, освен в случаите, в които се оказва, че тези пробни статии са използвани от клиента не за да прецени реално дали би работил с вас, а за да си осигури безплатни авторски материали от голям брой кандидати, които да използва наготово в своя сайт или друг вид медия. Ето защо коректните клиенти обикновено искат да разгледат портфолиото ви от вече публикувани материали.
Клиентът, който не казва цялата истина за проекта още в самото начало. Започвате да работите за него и изведнъж той се свързва с вас с думите:"Забравих да Ви кажа, че работата също включва...". И задачата ви се усложнява, а се очаква да я свършите за същата цена, за каквато сте се уговорили на първата среща.
Клиентът, който няма ясна визия за нещата. Иска нещо за уебсайта си, но не знае точно какво. Казва ви:"Ще знам, че е това, което искам, когато го видя." И вие се опитвате да уцелите какво би се харесало на клиента, но вашите идеи все не са това, което той би искал за сайта си.
Господин „Не на разположение". Имате някакви уточняващи въпроси и изптращате имейл, а отговор няма в продължение на дни и седмици. Изведнъж се появява, за да попита:" Къде ми е проекта?". Въпросите ви остават без отговор.
Господин „Лепкав". Това е противоположния вариант на Г-н „Не на разположение". Комуникацията с него отнема огромна част от времето ви. Обажда ви се по няколко пъти на ден и ако закъснеете да отговорите с един ден на негов имейл, се оказва голям проблем.
Клиентът-клюкар. Отначало ще ви се стори добре дошло да научите конфиденциални неща за работата на ваши конкуренти. Но впоследствие се оказва, че и по ваш адрес тръгват клюки от същия източник, кои верни, кои –не.
Клиентът, който не плаща. Уж всичко е наред, а когато му изпращате фактура, ви съобщава, че е финансово затруднен, има огромен семеен проблем и това го възпрепятства с плащането и т.н.
Клиентът, който винаги „знае" някой ваш конкурент, който ще свърши работата за по-малко пари. Но вашият отговор би могъл да бъде:"Цената, която искам е разумна цена за обема и сложността на задачата. Ако знаете някой, който ще я свърши за по-малко пари, свържете се с него и му я възложете."
Вземете си поуки от изброения списък и внимателно проучвайте потенциалните си клиенти преди да се заемете с работата. Освен това се вслушайте в интуицията си след среща с клиента и ако имате някакво неприятно усещане за него, по-добре не поемайте проекта.