Да работят от вкъщи е мечта за много хора – спестяваме си блъсканицата в градския транспорт, докато пътуваме за работа, не губим време и пари да търсим място за паркиране и не трябва да мислим какво да облечем сутрин. Всичко това звучи страхотно, но тази работа далеч не е толкова лесна.
Много от работещите от дома си хора се сблъскват с тежкия проблем на самоорганизацията и мотивацията. Непрекъснато си намират някакво друго „домашно занимание", което забавя служебните им задължения, разсейват се от звуци, съседи, телевизора, останалите обитатели на дома, а леглото ги примамва неудържимо. Затова за работата в домашна среда сe изисква един цял нов набор от умения.
Ето няколко съвета как по-добре да организирате времето си, докато работите от вкъщи.
1. Подходете сериозно и го демонстрирайте
Това, че започвате да преглеждате електронната си поще още преди сутрешното ви кафе да е станало готово, е добре, но се оказва, че ако прекарате целия ден по пижама, макар и работейки, сте далеч по-неефективни, отколкото, ако работите в офиса. Ако сте по домашни пантофи и не срешете косата си до обяд, това изпраща сигнала, че дейността, с която се занимавате, не е особено важна и дава картбланш на всички около вас да ви прекъсват и разсейват.
Ето защо е важно, дори и работейки от дома си, да се облечете и приготвите подобаващо. Може да се лишите от костюм, вратовръзка или обувки на висок ток, но поне не оставайте по халат и с немити очи. Така децата, пощальонът и всички около вас ще схванат, че сте професионалист, който има важни задачи, към които се отнася с необходимата сериозност. Освен това, това помага на нагласата и концентрацията ви и по-лесно ще превключите от домашен на служебен режим.
2. Мястото е много важно
Ако имате избор на стаи, в които да разположите домашната си работна станция, изберете най-отдалечената от шума и разсейващите фактори. Специфични места за избягване са помещенията в близост до семейната баня и кухня, детската стая и, ако е възможно коридора на блока. Така ще си спестите, до колкото е възможно, гледки и шумове като пускане на водата, приглушени разговори, които се напрягате да чуете и разбира се, детската игра.
Ако нямате голям избор, се установете в стая с врата, която можете да затворите, когато е необходимо и на която можете да залепите бележка с молба към останалите членове на семейството ви да пазят тишина.
3. Минимизирайте звука
Домашни любимци, децата, прахосмукачката са все неща, сред които е почти невъзможно да се свърши, каквато и да било работа. Ако се нуждаете от тишина, направете всичко възможно да си я осигурите – пуснете животните на двора, дайте децата на бабите и помолете всички да се съобразяват с вас.
Ако тези неща не могат да се случат, е добре да започвате деловите си разговори по телефона с клиенти с подобно изречение: „Моля, ако чуете лай или детска глъч по време на разговора ни, да имате предвид, че днес работя от дома си, но цялото ми внимание е посветено на вас.". Така обяснявате ситуацията, успокоявате го, че си има работа с професионалист и се старайте никога, по какъвто и да е повод, да не прекъсвате разговора си, защото ще изглеждате несериозно.
4. Очертайте граници
Дори и домът ви да е относително тихо и спокойно място, винаги може да се появи някой неочакван гост, който да наруши концентрацията ви. Ако това се случи и вие наистина нямата капацитета да губите време в съседски раздумки, няма нищо лошо в това да го отпратите любезно още на вратата. „Много мило, че се отби, но съм стигнал/а място, на което не мога да прекъсна работа и те моля да ме извиниш и да минеш по-късно" би трябвало да свърши работа. Има начини да сте категорични, без да сте груби, но приятелите и съседите ви трябва да разберат ситуацията.
Това се отнася и до телефонните разговори и скайп. Ако е нещо/ някой, който се обажда само за да побъбрите, може и да не вдигате. Най-добре е да обявите работния си график (това, че работите от дома си, не означава, че не трябва да имате такъв) на хората, за да са на ясно кога сте свободни и кога не.
Разбира се, един плюсовете на работата от вкъщи е, че можете сами да организирате деня си и да сте гъвкави. Когато прецените, че можете да си позволите дупка, поканете или се чуйте с приятели, но отново бъдете ясни за времето с което разполагате. Имате само няколко минути за чаша кафе, след което трябва да се върнете към задълженията си – така гостът ви няма да се обиди, когато след малко станете и го помолите вече да тръгва, тъй като ще знае, че сте споделили с него цялото внимание и време, с които сте разполагали.
А вие успявате ли да свършите работата си от дома?