IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Поуките от най-големите бизнес неуспехи

7 януари 2013 11 40

Кои са най-грандиозните провали и какво може да научите от тях?

Карли Фиорина; Снимка: Reuters

Карли Фиорина; Снимка: Reuters

Казват, че мъдростта идва с опита, а опитът идва от грешките. Ако следвате тази логика, значи вие може да научите най-добрите бизнес уроци от най-големите провали. Винаги е по-добре да се учите от грешките на другите, отколкото от своите. А и да не забравяме,че крахът в бизнеса наистина струва скъпо.

Ето и кои са най-големите бизнес неуспехи в света:

1. Не позволявайте на егото ви да повлияе на трезвата ви преценка

След значителни финансови, емоционални и психологически инвестиции, на един лидер може да му бъде ужасно трудно да се откаже. През 2006 година News Corp. похарчи 580 милиона долара, опитвайки се да поддържа MySpace на нивото на гиганта Facebook. В крайна сметка компанията беше продадена за 34 милиона долара. Идеята за първото място обсебва много лидери, но истинското мъдро решение да знаят кога да се откажат.

2. Не забравяйте, че никой не иска „най-ефикасната цигара на света“

Рей. Джей. Рейнолдс вложил един милиард долара, за да създаде цигарите Premier. При тях се използвала сложна система, която прави цигарите по-малко токсични за пушачите. Хората, които пушат обаче не харесали Premier, защото вкусът ѝ бил странен и се вдишвала по-трудно. Въпреки революционната си идея, R.J. Reynolds не пожънал успех. Лидерите трябва да се научат да не правят предложения на клиентите, а да се съобразяват с техните желания.

3. Научете се да казвате „не“ на бързите и лесни пари

Главният изпълнителен директор на LA Gear разраснал компанията си, като продажбите ѝ скочили от 11 милиона долара до 820 милиона долара само за четири години. Компанията се фокусирала върху уникални модерни обувки. Скоро обаче фирмата започнала да запада, тъй като продавала излишното количество продукти с големи намаления, като по този начин реномето на марката се сринало.

Също така компанията се опитала да инвестира извън основната си компетентност и се насочила към баскетболни обувки. Изпълнителният директор не можел да откаже бързите и лесни пари и платил цената за това. Способността на един лидер да казва „не“ е едно от най-важните му качества.

4. Не позволявайте на други компании да определят вашата стратегия

Coke е въвлечена в един от най-големите бизнес провали на всички времена от Pepsi. „Проектът Канзъс“, който се превърна в New Coke, бе предизвикан от Pepsi Challenge, определящо содата като избора на новото поколение. Притеснени, че Pepsi ще завземе пазара, Coke променят своя вкус и формула. Този гаф се определя като една от най-големите бизнес грешки на всички времена. Лидерите трябва да се научат да следват своите стратегии и да не се подвеждат по конкуренцията.

5. Не пренебрегвайте основната дейност, от която вече изкарвате много пари

Netscape създава един от първите и най-популярни интернет браузъри. Компанията инвестира в създаването на изцяло ново програмиране, започвайки от нулата, като забравя да се „грижи“ за своя браузър. Основателят на фирмата не обръща внимание на диамантената мина в задния си двор, която той нарича „грешка за милиарди долари“.

6. Ако сте много добри в грешното нещо, това няма да ви донесе успех

Pets.com беше бърз и интуитивен сайт с невероятен маркетинг, превърнал се във високоефективен бизнес. Неуспехът дошъл, защото нямало пазар за този сайт и инвестициите не могли да се оправдаят. Ефективността, съкращаването на разходите и ценовата конкуренция не са цели сами по себе си.

7. Не позволявайте новата технология да се превърне в недостатък за бизнеса

Pioneer Seed е лидер в селскостопанската индустрия, създавайки по-добро семе за посив. Фирмата работила пряко с лоялни ферми и клиенти. Когато биотехнологиите се появили, компанията решила да ги използва заедно с традиционните методи. Оказало се обаче, че двата метода са несъвместими и започнали да се конкурират. Pioneer Seed започнали да губят много пари и накрая фалирали. Един лидер трябва да прецени дали дадена иновация ще повлияе зле на бизнеса му, преди да я приеме.

8. Не се опитвайте да бъдете всичко – това само ще обърка клиентите

Kmart е първата американска верига с отстъпки, която била наистина успешна. Малко по-късно компанията решава да създаде по-скъпи стоки, за да привлече нова група хора. Kmart се опитва да бъде лидер на два различни пазари, но в крайна сметка не успява. Марката на компанията била разделена, потребителите объркани и фирмата започнала да губи пазарен дял. В крайна сметка Kmart е обявена в несъстоятелност през 2002 година. Лидерите трябва да знаят, че разклоняването в бизнеса може да притесни и обърка клиентите.

9. Избягването на конфликта прави хората пасивно агресивни

Идеята за утопично работно място без конфликти е много съблазнителна. За съжаление обаче, няма фирма без проблеми. Когато няма изявени конфликти, това означава, че те не се обсъждат, а не, че не съществуват. Нещата може да изглеждат хармонични, но да са напълно нефункционални. Ръководителят на Malden Mills, Даниел Фоурщайн, получил голямо признание, защото продължил да плаща заплатите на своите служители, след като заводите му изгорели. Рекламата за компанията била добра, но фирмата се обременила с толкова много дългове, че фалирала.

10. Не се фокусирайте върху вашата лична марка, а мислете за фирмата

Carly Fiorina идва в Hewlett Packard като знаменитост. Тя използва функциите си и извършва огромни промени в компанията, които идеално се вписват към образа ѝ на публична личност. Тя взела сериозни решения без да ги премисли достатъчно. Fiorina поставила собственото си его над компанията. Най-добрите лидери влагат всичките си сили, за да направят компанията успешна.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари