Шерил Сандберг е амбициозна дама, която успява да пробие в света на бизнеса и да се превърне в уважаван кадър, чието мнение се чува далече. През 2008 г. тя става оперативен директор на Facebook (в американската централа), а през юни 2012 г влезе и в борда на директорите, които стоят зад развитието на тази социална мрежа. Тя е първата жена, успяла да се добере до този затворен мъжки кръг от бизнесмени.
Преди да попадне в света на Facebook Шерил е била вицепрезидент на Global Online Sales и е работила в оперативната дирекция на Google. През 2012 г. Сандберг влезе в топ 100 на най-влиятелните хора в света в класацията на сп. Times.
За жена това е голям успех на фона на постоянните дебати дали има дискриминация между половете в бизнеса и дали има някакъв таван, който човек в пола не може да надскочи. Често тя получава въпроси, свързани с това дали има някаква специална формула, за да може една жена да постигне успехи в кариерата си и да се издигне до висока позиция.
Самата тя признава, че е фокусирана основно върху резултатите, отколкото върху това да бъде щедра, съчувстваща и грижовна. С годините тя споделя, че работи по-агресивно и егоистично.
„Като млада жена в бизнеса, ми се искаше някой да ме дръпне настрани и да ми каже следното", споделя Шерил. А ето и кои са уроците, които тя би предала на дамите с амбиции за кариера:
Говорете открито!
Тук вероятно съществува един сблъсък между природа и възпитание. Стереотипите налагат поведение, в което дамите са учени на послушание и мълчание. Те трябва да са по-тихи, докато на момчетата е позволено да изразяват емоциите си бурно и по-агресивно. Бях много изненадана, когато един ден учителката на дъщеря ми ме извика в училище, за да ми каже, че тя е прекалено пряма. За мен не бе притеснително, че тя има собствено мнение, а това, което жената каза после: „Вие пътувате много и трябва да прекарвате повече време с нея', на което аз отвърнах, че баща ѝ е с нея всяка вечер... После ѝ зададох въпроса що за училище са те, след като не позволяват на децата да казват мнението си и да следват мечтите си, защитавайки се и разкривайки силните си черти.
Луис Франкел, доктор на науките, президент на Corporate Coaching International и автор на бестселъра „Хубавите момичета не стоят в ъгъла на офиса" подчертава значението на настоятелността в работна среда. "Няма нищо лошо в това да кажете: Извинете ме, нека скоча тук.". Няма нищо нередно в това, да умееш да говориш за себе си.
Не използвайте 20 думи, когато можете да се изкажете с 10!
Жените са склонни да използват повече думи от мъжете, дори когато това изобщо не е необходимо. И аз вярвам, че това е основната разлика между двата пола. Опитайте се да използвате 25 % по-малко думи, когато говорите за бизнес. Когато ви попитат нещо, си оставете малко време, за да структурирате тезата си. Започнете отговора или речта си с думите: „Има три точки, върху които искам да съсредоточа вниманието ви...". Краткостта е от ключово значение за това, да бъдете чути.
„Пари" не е мръсна дума!
Жените ще се пазарят за по-малко пари, отколкото мъж, на когото се предлага същата позиция, показва проучване на Лиса Барън от Университета в Калифорния. От изследването се вижда, че дамите често се подценяват, особено когато определят заплатата си. И тъй като по природа са по емпатични и винаги се интересуват и от околните, не успяват да извадят на преден план техните собствени интереси.
Франкел казва по този повод: „Не забравяйте, че на каквато сума се съгласите, тя ще е основата, върху която ще надграждате по-нататък".
Повечето дами се съгласяват на по-ниска заплата, която после не се променя дълго време, показва проучване от от университета "Карнеги Мелън". За ме няма нищо невъзможно, стига човек да го преследва с много страст и желание.