Казват, че лидерът се ражда, а не се научава да бъде такъв. До голяма степен това е така, но пък с много труд, хъс и усилия човек би могъл да постигне нещо, за което преди дори не е мечтал. Много хора на високи позиции правят грешката да мислят, че са достатъчно добри и нямат нужда от нови уроци. Лидерските умения могат да бъдат научени и човек би направил голяма грешка, ако не желае да работи над собствените си такива.
Ето няколко причини, които ще ви убедят, че независимо от високата позиция, която заемате, не трябва да пренебрегвате усъвършенстването на своите собствени лидерски умения:
1.Развитието на лидерските умения е стъпка напред. Проучвания показват, че служителите в компаниите, в които се развива мисленето и се организират обучаващи лидерски програми, се справят много по-добре с работата и отговорностите, отколкото работещите в други фирми.
2.Лидерството се учи. Освен вродените лидерски качества, човек може да развива допълнителни такива с течение на годините. Ръководните знания се изграждат чрез преминаване през различни предизвикателства, справяне с неуспехи, лично израстване и самоанализ, както и способността на човек да израства. В много лидерски уроци е застъпена тезата, че хората трябва да се отучат от старите си навици и реакции, за да приемат нови и различни поведенчески възможности.
3.Много от служителите на високи позиции не са добри лидери. Много от хората, които смятат себе си за лидери, всъщност са просто добри инвеститори, мениджъри или имат изявени ръководни умения. Има и егоисти, които самозаблуждават себе си и останалите, че това не е егоизъм, а лидерство.
4.Лидерството е синоним на власт. Много хора се блазнят не само от парите, но и от властта. Има шефове, които смятат себе си за отлични лидери, раздавайки заплахи и демонстрирайки по-висок статус в службата. Това е лоша идея, защото хората трябва да бъдат управлявани не с тормоз, а с достатъчно гъвкав подход, допринасящ за една приятелска и приятна работна атмосфера, но и в същото време вдъхващ необходимия респект. Това вече е добър лидерски подход.
5.Бъдещето не е миналото. Често хора с по-голям опит отказват да се напасват спрямо промените на годините и смяната на бизнес климата. Един добър лидер трябва да бъде достатъчно гъвкав, за да има адекватно отношение към ръководенето на бизнеса и служителите. Затова той трябва да работи върху себе си и лидерските си качества непрекъснато.