Едно от най-важните качества на всеки служител е способността да работи в екип. Казват, че и сам войнът е войн, но големите проекти изискват кооперативност и синхрон. По тази причина екипите са натоварени с доста работа и при добра спойка между отделните служители, правят наистина чудеса.
Случвало ли ви се е обаче да работите в екип, който не функционира както трябва? Тогава вместо работата да върви леко, се оказва, че срещате препятствия на всяка крачка. Тази ситуация не е някакъв прецедент, а за съжаление сполетява всяка компания. Дори в началото даден екип да е вършил чудесна работа, впоследствие тимът може да се проваля поради ред причини.
Ето и защо най-често екипите не функционират както трябва и какво да направите в тази ситуация:
Лидерство
Екип със слаб и неуверен лидер няма как да показва добри резултати. Често по-нискостоящите в групата ще спорят със своя ръководител, което създава единствено хаос и неразбирателство. Когато формирате екип, се постарайте да сложите точния лидер начело, който да бъде истински авторитет и да умее да контролира целия процес.
Членовете на екипа
В неефективните екипи обикновено има членове, които са по-заинтересувани от индивидуалната слава, отколкото от колективния дух. Истинският отбор трябва винаги да е насочен към общата крайна цел. Идеята за лична слава и награда не кореспондира с идеята за тима.
Участниците в екипа трябва да са хора, ориентирани към благото на екипа и да се борят за общата цел.
Ясна цел
Когато сформирате екип, трябва ясно да дефинирате крайната цел. За да бъде ефективна работата, е необходимо да знаете точно какво искате да постигнете и да съставите план със стъпките, по които ще го направите.
Справедливо разпределение на задачите
В нефункциониращия екип липсва баланс. Често част от членовете му са натоварени с повече задачи, докато другите си клатят краката. Това е повод за излишно напрежение, развалящо цялата атмосфера в тима.
Идеята на екипната работа е да се използват максимално качествата на отделния индивид, така че той да допълва работата на колегите и да улеснява постигането на крайната цел. Място за мързел и капризи тук няма! Всеки от участниците в екипа трябва да има по-малки цели, които да водят към финалната.
Фокус
Фокусът е изключително важен за придвижване в правилната посока. В нефункциониращите екипи се изпуска фокусът, като всички дебати се въртят около общите теми и не водят до крайната цел.
Лидерът трябва ясно да заяви какъв резултат се очаква и да изисква от останалите участници да се придържат към плана за действие.
Отговорност
Неслучайно първата точка засегна темата за силния лидер, а втората за екипно ориентираните кадри. Споеният, ефективен екип умее да изпълнява срокове и да постига целите си, защото всеки член носи своята отговорност за (не)свършената работа. Ако участниците в него нямат колективен дух и не желаят да допринесат за крайната цел, те ще саботират целия проект със своето нехайство и приписване вината на другия, поради собствения си мързел и нежелание за кооперативност.
Решителност
Всяко решение изисква време и внимателен анализ. И след като сте обмислили различните варианти, разгледали сте ситуацията и информацията, която имате, няма място за размотаване. Решителността не означава да взимате някакво решение на секундата, а да успеете максимално ефективно да извлечете ползите от ситуацията, на база анализ, и да произнесете крайната си дума.
Рискът също е част от решенията, защото понякога времето наистина не стига и тогава целият екип трябва да мисли бързо и да действа съобразно крайната цел.