Разликата в годините е като счупен мост, който не позволява на двама души да стигнат един до друг. Често вижданията на различните поколения създават дрязги не само в семейството, но и на работното място. В една по-голяма компания вероятността служителите да са на различни възрасти нараства, както се увеличава и шансът да възникнат проблеми вследствие на разликата между поколенията. Общуването с колегите е истинско предизвикателство, особено, ако между разбиранията им има пропаст от едно-две десетилетия.
За да върви работата и атмосферата в офиса да е спокойна, трябва да се постараете да преодолеете различията, които имате с по-старите или по-младите ви колеги. Всъщност тази задача не е толкова трудна, стига и двете страни да имат желание да го постигнат. Ето няколко съвета, към които трябва да се придържате:
1. Съсредоточете се върху приликите, отколкото върху разликите. От вас зависи дали ще виждате чашата наполовина пълна или наполовина празна. Запомнете, че вашата гледна точка оказва влияние върху начина, по който нещата се случват. Така че научете се да виждате плюсовете, а не недостатъците. Казвайте си: „Да, ние имаме голям възрастов диапазон, но всички искаме тази компания да успее“.
2. Не се гневете на промяната. Ако вие сте представители на по-старата възрастова група, научете се да приемате нововъведенията. След като всички в офиса използват компютри и таблети, безсмислено е единствено вие да пишете на бял лист. Трябва да се адаптирате към промените, за да може да бъдете достатъчно конкурентоспособни.
3. Извличайте поуки от миналото. Казват, че ако човек не помни миналото, той е обречен да го повтори. Затова е хубаво по-младите служители да се учат от опита на по-възрастните. Не става дума да ги копират, а да отсяват доброто и лошото от вече изпитани неща.
4. Бъдете любопитни. Успешният човек не спира да се учи. Както вече казахме, по-старите служители трябва да приемат новите технологии. Същото важи и за по-младите служители, които трябва да са наясно със старата технология. Колкото повече човек знае за основата на нещата, толкова по-лесно той ще се нагоди към настоящата обстановка.
5. Задавайте въпроси, а не правете изявления. Обидните думи могат да засегнат един човек и да го наранят. Още повече злобните изявления и нападки не се толерират в работната среда. Ако не харесвате поведението и работата на някой ваш служител, не го обвинявайте директно, а се постарайте и другите да научат за неговата некадърност. Например, когато сте се събрали повече хора, започнете да задавате въпроси, свързани с работата. По този начин всички колеги ще видят кой колко разбира от работата си.
6. Избягвайте да характеризирате според възрастта. В случай, че имате разногласия с човек от различна възрастова група, опитайте се да се съсредоточите върху техническите въпроси. Не позволявайте другите да мислят, че имате лошо мнение за даден човек, базиращо се на разликата в годините ви.
7. Бъдете внимателни за културните и исторически препратки. Използването на културни препратки може да подчертае и да направи вашата гледна точка по-интересна. Въпреки това трябва да внимавате какво точно ще кажете, защото факти от историята могат да доведат до конфликт на работното място.