Интервюто за работа е диалог, в който едната страна задава въпроси, а другата отговаря. Доброто интервю за работа обаче се отличава с това, че и кандидатът се вълнува за куп неща, които могат да издадат неговата заинтересованост към длъжността и компанията.
Често потенциалният служител се стъписва, когато интервюиращият го попита: „Имате ли някакви въпроси?“. Той бърза да поклати глава отрицателно, защото иска да бъде нает на всяка цена и не желае да си усложнява живота допълнително или пък се прави на умен и задава много глупави въпроси, колкото да отбие номера.
Опитните HR-и знаят, че въпросът сам по себе си издава много за човека, който пита. Ето и кои са въпросите, които добрият кандидат за работа не се страхува да зададе и така само трупа допълнителни точки:
Какво се очаква от мен да постигна през първите 60-90 дни?
Добрият кандидат иска бързо да навлезе в нещата, а не да си губи времето. Той няма намерение да мързелува, оправдавайки се, че месеци наред „навлиза в политиката и устройството на организацията“. Той иска максимално бързо да докаже, че наемането му е било добро решение за компанията.
С какво се отличават най-добрите ви служители?
Добрите кандидати гледат в перспектива. Те не започват работа за 2-3 месеца, а искат да се развиват и да развиват компанията. Затова те винаги гледат напред и се стараят да се усъвършенстват. И тъй като всяка организация е различна, то и хората в нея притежават разнородни и специфични качества.
Може би вашите топ служители работят повече часове? Или пък имат своя различна методика на работа и т. н.
Надеждните служители се интересуват от това, защото: 1) искат да знаят дали се вписват в колектива; 2) искат да се превърнат в едни от най-добрите ви подчинени.
Кои са нещата, които наистина дават резултати в компанията?
Служителите са един вид инвеститори. Те инвестират време, енергия, ноу-хау и т. н., за да заслужат заплатата си накрая на месеца. В различните работи често различни неща имат по-голяма тежест за ефективното изпълнение на задачите.
Добрите кандидати искат да са наясно от какви служители точно се нуждае компанията, така че проблемите да се решават бързо и лесно и фирмата да върви напред.
Как планирате да се справите с...?
Всеки бизнес е изправен пред големи предизвикателства: технологични промени, конкуренция, икономическа криза, текучество на кадри и т. н. И макар работата да е просто стъпало в кариерната стълбица на един човек, той иска да знае, че има шанс за развитие, че е на стабилно място и дори един ден да напусне, то да бъде, защото сам е решил, а не защото фирмата е фалирала.
Кандидатът иска да е спокоен, че попада на надеждно място, което има визия за развитие и стремеж да се позиционира трайно на пазара. Политиката за справяне с различните проблеми в този аспект е важна за потенциалния служител, за да разбере дали бъдещите му шефове имат напредничаво мислене и са готови да се борят за организацията и нейното място в бранша.