В Америка офисите тип „отворено пространство“ (open office) са доста разпространени. Скорошен материал в New Yorker на авторката Мария Коникова обаче издава, че те не са добро решение за вършене на ефективна работа.
Ето и кои са техните недостатъци, които трябва да имате предвид, преди да поставите служителите си в подобна среда:
1. Потискат продуктивността и креативността
Психологът Матю Дейвис е направил над 100 проучвания на офис средата. Какъв е изводът? „Въпреки, че те карат служителите да се чувстват част от едно цяло, от една иновативна организация, отворените офиси вредят на концентрацията, на продуктивността, творческите решения и удоволствието от работата“, пише Коникова.
Една от причините е, че служителят постоянно е прекъсван от своите колеги.
2. Повече болни
Скорошно проучване на над 2400 служители в Дания показва, че хората работещи по двама в стая си взимат болничен два пъти по-често, отколкото тези, които са сами в стая. Тези, които се намират в офис тип отворено пространство пък липсват от работното си място по болест 62 % повече време, от служителите със собствен кабинет.
3. Негативи от шума
Отворените пространства за работа обикновено са много шумни. Според Мария това води до липса на концентрация, фрустрация и постоянно забравяне на идеи, мисли и ангажименти. Тя се позовава на изследване на психолога Ник Перман.
4. Повече свади и скандали
Напрежението в шумната среда води до покачване на адреналина и склонност подчинените да избухват. Скандалите в стая с много ангажирани хора са ежедневие.
5. Интровертност
Повечето хора мразят да говорят пред публика. Те се притесняват да изразят мнение или да споделят идеята си. В офис „отворено пространство“ няма как да се избегне публиката и доста служители се опитват минимално да привличат внимание и искат да останат „незабележими“, затова и не дават предложения и не коментират идеите и работата на колегите си.
Какъв тип офиси са най-ефективни?
Според студиото за интериорен дизайн Allsteel, което съществува повече от век, офисът трябва да съдържа в себе си шест типа кабинети – три „отворени“ и три „затворени“ :
1. Отворен офис тип „аз“ – място, където човек може да работи сам, но другите могат да го гледат как си върши работата.
2. Отворен офис тип „ние“ – място, където може да работи един екип, а другите да ги виждат.
3. Отворен офис тип „споделен“ - място, където няколко екипа могат да работят заедно, а другите да могат да ги виждат.
4. Затворен офис тип „аз“ – място, където човек може да работи сам, но уединено.
5. Затворен офис тип „ние“ – място, където един екип може да работи без другите да го наблюдават пряко.
6. Затворен офис тип „споделен“ - място, където няколко екипа могат да работят заедно и все пак са отделени от очите на другите.
Смесването на отворени и затворени пространства може да се окаже добро решение, защото ще запази колективния дух, чувството за съпричастност и част от компанията и едновременно с това ще се минимализират негативите от колективната работа на едно място (шум, дразнение, болести и т. н.).