На работното си място човек може да се натъкне както на най-доброто, така и на най-лошото и грозното от човешката същност. Някои колеги са наистина свестни и може да се разчита на тях по всяко време, някои са просто лоши, но трети са направо зли и умират от удоволствие да подливат вода на другите.
Но какво можете да направите, ако имате колега, който се опитва всячески да саботира кариерата ви?
Тук не говорим за човек, който си присвоява вашите успехи или понякога се държи студено или грубо с вас, а злобен, подъл и отмъстителен индивид, който цели да ви унищожи професионално и то с коварни и доста заплашителни методи, без да има каквито и да е угризения.
Той може да крие от вас важна служебна информация, да пуска негативни слухове за вас, да омаловажава всичките ви идеи, да се опитва да ви накара да изглеждате зле пред шефа и т. н.
А ето и как да действате, ако изпаднете в подобна ситуация:
1. За щастие това не е обичайна практика
Истината е, че саботаж от горния вид се среща сравнително рядко. По-често хората се държат лошо към свой колега заради личните му качества и недостатъци, а не заради това, че той заплашва пътя им към успех в кариерата. Все пак може да ви се случи да попаднете на такъв коварен колега, но вероятно вие няма и да подозирате за користните му планове. Затова най-добре си работете усилено и давайте най-доброто от себе си в службата и така ще сведете до минимум шансовете му да ви засегне по някакъв начин.
2. Вярвайте в доброто и не си втълпявайте, че някой ви мрази
По-добре е да вярвате, че хората подхождат с добро към вас и вие да действате към тях така, а не да си внушавате, че някой е с лоши намерения към личността ви и иска да ви навреди. Подобна нагласа може да ви накара подсъзнателно да се държите лошо с въпросния си колега и то без основателна причина. Ако той ви игнорира в даден момент, това може да е защото просто е много зает или има лош ден. Не прибързвайте със съмненията и обвиненията. Трябва да сте абсолютно сигурни, че вашият колега се опитва да попречи на кариерата ви, за да започнете да му противодействате.
3. Бъдете нащрек
Ако забележите, че по време на работа ви се случват странни неща, например, че шефовете ви отказват обещаното повишение, че колегите около вас започват да се държат по-хладно и др., замислете се дали това не е нечие коварно дело или пък причината не е във вас самите.
Обикновено саботажът е стратегическа цел за безопасно изравняване на силата на лидерите. Обикновено оръжието на саботьорите е пускането на неверни слухове. За съжаление, субектите на клюките, обикновено научават за тях последни. Затова, ако сте жертва на саботаж, активно търсете източника, за да не го пропуснете.
4. Трябва да имате доверие поне на един свой колега
Говорете с колегата си, на когото имате най-голямо доверие и го попитайте за мнението му. Не обиждайте индивида, когото смятате за виновен, че се опитва да ви навреди, но споделете съмненията си. Може да сте в грешна посока, а добрият ви колега да ви насочи в правилната. Чуждото, но обективно мнение, е от жизненоважно значение в подобна ситуация.
5. Водете си бележки
Записвайте си всичко странно, което се случва около вас в службата, така че сами да си изясните нещата преди да решите да говорите с шефа си за ситуацията. Пазете си и всички имейли от и до човека, когото смятате за свой саботьор.
6. Изправете се срещу виновника
След като откриете, че сте мишена, помислете сами какви действия да предприемете, така че да смекчите вредите. Един от най-добрите начини да се предпазите е чрез подмазване. Тоест, ако се опитате да се сприятелите със своя саботьор, може и да го обезвредите преди да е нанесъл удара си. На пръв поглед това поведение изглежда безхарактерно, но някои от най-мощните държави в света използват този метод, за да проникнат при врага. Тук е моментът да ви припомним фразата на Майкъл Корлеоне: „Дръж приятелите си близо, а враговете си още по-близо.“
7. Не се опитвайте да саботирате саботьора
Дори да подозирате, че някой се опитва да навреди на кариерата ви, не се опитвайте да действате с неговите методи. Опитайте се да застанете над ситуацията и си вършете работата по най-добрия начин, на който сте способни.
8. Говорете с мениджър от „Човешки ресурси“
Ако всички други съвети не дадат резултат и достигнете до пълно отчаяние в решаването на този проблем (тоест не можете да се справите сами), то обърнете се към своя шеф или към мениджъра на отдел „Човешки ресурси“.
9. Дръжте възможностите си отворени
Ако ситуацията на работното ви място е токсична дълго време и изобщо не се подобрява, то може би ви е време да напуснете в името на личните си щастие и здраве. Умният човек винаги актуализира своята автобиография и винаги се оглежда за ново работно място, с по-добри перспективи.