IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да вземете най-доброто от критиката

10 април 2014 07 20

... така че тя да бъде градивна за вас като личност и професионалист

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Критиката е вид обратна връзка, която е от съществено значение за всеки човек, въпреки че може да бъде доста болезнена.

Най-разумно е да се научите да гледате на критиката като на един вид даване на съвети, които са конструктивни за вашето израстване като личност и професионалист. Разбира се, често тя е доста неприятна, но е факт, че в даден момент може да ви спаси от сериозни проблеми и да се окаже от голямо значение .

И все пак, критиката винаги носи със себе си един по-малък или по-голям дискомфорт. Ето и няколко начина да се научите да извличате най-същественото от нея, без да се засягате излишно:

1. Вие сами трябва да си знаете цената. Само в този случай критиката ще бъде градивна за вас. Когато вие имате самочувствие, ще можете да чуете чуждите становища по-обективно и те ще бъдат по-полезни за вас. Ако вие самите имате ниско самочувствие, критичната информация може да ви смаже още повече и да ви демотивира, тоест няма да бъде градивна. Най-важното е да имате свои критерии за успех, но да обърнете внимание какво ви казват другите.

2. Не си губете времето в самосъжаление. Вече казахме, че критиката може да доведе до демотивация, но така само ще си изгубите ценното време, което вместо това можете да впрегнете в реално подобрение на работата си и усъвършенстване на проектите си. Ако работите в екип и сте чули някои критики от колегите си, опитайте се да се вслушате в тях, за да избегнете напрежението, което също може да забави и/или възпрепятства успеха ви.

3. Запишете си забележките. Критиката ни прави емоционално нестабилни за известен период от време, но от друга страна тя кара мозъка ни да работи по-добре. Ето защо е добре да си запишете всички забележки, които сте получили по отношение на текущата си работа/проект и тогава след известен размисъл, ще видите дали сте съгласни с тях (или с някои от тях) или не сте. Така ще можете да отложите реакцията си на тези коментари за по-късно, когато „сте охладили страстите“.

4. Не се страхувайте да коментирате. Човек не трябва да стои пасивно докато някой го критикува, сякаш се намира на мястото на подсъдимия. Ако има конкретни области, в които не сте съгласен с негативния коментар, реагирайте веднага. Не се страхувайте да бъдете директни, когато категорично не сте съгласни с чуждото становище. В дебата може да се роди и истината.

5. Все пак не възпрепятствайте обратната връзка. Разбира се, че е добре да се защитите или да разгледате бележките с критиките на спокойствие у дома, но все пак се опитайте да вникнете в чуждите идеи, генерирани чрез въпросните забележки. Опитайте се да ги вложите в процеса на работа, за да видите дали помагат или не.

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари

Анонимен ( преди 10 години )