Презентациите са популярен начин човек да представи полезна информация, да предложи идея, да запознае хората с различни факти. Добрата презентация е ключ към успеха и постигане на желаната цел, която в много случаи е спечелване на клиенти.
Дори една презентация да бъде добра обаче, все още има много начини, с чиято помощ човек може да я съсипе. Това са някои навици, които задължително трябва да бъдат избягвани. След като наскоро ви запознахме с тайните на успешната презентация, ето и нещата, които със сигурност не бива да правите, докато презентирате:
1. Започвате с извинение
Лошият навик: Закъснявате, има повреди в оборудването, объркани материали и т. н.. Решавате предварително да се извините за това как този проблем може да повлияе на вашата презентация.
Защо това е грешка: Извинението дава отрицателен тон на цялата среща и презентация като цяло. Освен това вие може да изглеждате като жертва, а никой не иска да прави бизнес с такава.
Какво да направите: Започнете с нещо оптимистично, сякаш всичко е наред. Това говори, че може да издържате под напрежение – точно обратното на това да бъдете жертва.
2. Питате за допълнително време
Лошият навик: Вие смятате, че не разполагате с достатъчно време, за да представите цялата важна информация. По тази причина искате допълнително време.
Защо това е грешка: Дългите презентации стават прекалено скучни, ако продължават много време. Освен това би било обидно за вашата публика да поискате още време, ако сте закъснели. В случай, че презентацията ви е много дълга – е това отново е ваш проблем.
Какво да направите: Адаптирайте вашата презентация по начин, по който ще ѝ позволи да се вмести в определеното време. Ако закъснеете, пропуснете по-маловажните моменти и завършете презентацията си така, както сте искали.
3. „Изстрелвате“ слайдовете
Лошият навик: „Имам само 15 минути, а аз съм само на 20-тия от моите 58 слайда на PowerPoint! Трябва да побързам с останалите“.
Защо това е грешка: Това обикновено се случва, когато първоначалните слайдове предизвикат дискусия, а вие не успявате да контролирате разговорите.
Какво да направите: Представете само онази част от презентацията си, от която виждате, че аудиторията се вълнува. Възползвайте се от желанието на хората да говорят и обсъждат това, което им представяте.
4. Четете слайдовете
Лошият навик: Те отразяват нещата, които мислите и имате по дадена тема, така че искате да ги прочетете на всички.
Защо това е грешка: Предполага се, че всички хора във вашата аудитория могат да четат, така че това не само е скучно, но и ги обижда.
Какво да направите: Използвайте слайдовете като визуални ориентири за точките, по които говорите. Акцентирайте само на най-важното, а останалото разказвайте.
Снимка: Thinkstock
5. Обръщате гръб
Лошият навик: Обръщате се, за да четете от вашите слайдове или се вглеждате надолу, за да четете от вашите бележки.
Защо това е грешка: Обръщането на гръб, както и четенето е грубо и много непрофесионално.
Какво да направите: По време на презентацията установявайте зрителен контакт с някои от хората. Ако е необходимо, погледнете към текста за кратко. Постарайте се обаче да разказвате това, което искате да представите.
6. Нервничите
Лошият навик: Преглеждате и разлиствате документите по няколко пъти, намествате бижутата си, драскате с химикалка и т. н.
Защо това е грешка: Всичко, което отвлича вниманието на вашата аудитория от това, което говорите, отслабва ефекта на презентацията.
Какво да направите: Както репетирате вашата презентация (става въпрос за представяне на информацията), репетирайте и начина, по който ще застанете и ще сложите ръцете си. Опитайте се да премахнете досадните тикове.