На много хора им се налага да презентират дадено нещо, свързано с тяхната работа. И макар че е нужен талант да владеете „публиката“, необходим е и опит. Неслучайно много успешни хора признават, че репетират пред огледалото всяка своя презентация предварително, за да се представят отлично.
Всеки, който поне веднъж в живота си е презентирал нещо знае, че спечелването на аудиторията е трудна задача. Много лесно е обаче тя да бъде загубена. Така че, ако искате да имате успех, трябва да внимавате какво говорите по време на презентацията.
Ето и фразите, които са напълно неприемливи:
„Чувате ли ме?“
Много хора започват да презентират по този начин. Включват своя микрофон и започват с въпроса: „Всички ли ме чуват?“. След това се усмихват извинително, когато стане ясно, че абсолютно всички ги чуват добре, но никой не вдига ръка или не отговаря, за да потвърди. Няма нужда да задавате подобен въпрос, защото ако наистина има проблем със звука – със сигурност ще ви кажат.
„Ще говоря за това малко по-късно“
Ако се случи аудиторията да желае да си взаимодейства с вас, не бива да изпускате този шанс. В случай, че някой ви попита нещо, отговорете на него веднага, а не отлагайте за по-късно. След това, когато презентацията ви достигне до вече обсъжданата информация, вие може да я допълните или просто да я пропуснете. Не забравяйте, че задаването на въпрос и още други след него е предпоставка за така важната дискусия с аудиторията.
„Може ли да прочетете това?“
Общото правило е да направите размера на шрифта на слайдовете два пъти по-голям от средната възраст на хората, пред които презентирате. По-добре заложете на по-големия шрифт, независимо, че няма да бъдете в състояние да поберете много информация на един слайд. Макар че, както знаете, добрата презентация не съдържа много текст.
„Не е нужно да си водите записки, ще изпратя презентацията по-късно“
Наистина е страхотно, че ще изпратите презентацията си по-късно. Но ако това е добра презентация (тоест не съдържа много текст, а само ключови думи, както вече разбрахте), тя няма да е много полезна за аудиторията. Освен това за много хора записването е начин да запомнят нещо по-лесно. С една дума – позволете на хората да правят каквото пожелаят.
„Ще бъда кратък/кратка“
Много презентации започват по този начин, макар че почти никой не спазва това обещание. Хората обаче наистина не се интересуват дали ще бъдете кратки или не. Те просто искат да научат полезна информация, а понякога и дори да се вдъхновят. Вместо това може да кажете: „Презентацията трябва да е 30 минути, но аз ще я съкратя до 25, за да може след това да излезете и да обядвате по-рано от очакваното“.