На работното място колегите трябва да се подкрепят и да си помагат, за да може работата да върви успешно. Все пак обаче, всеки служител отговаря за себе си и по тази причина той е длъжен да върши своите задължения, без да разчита на постоянна помощ от другите.
Изглежда тази логика не е ясна на всички работещи, тъй като на много от нас се е случвало да бъдат бомбардирани с молби и искания. Когато те са единични няма проблем, но когато зачестят се превръщат в бреме, което само отнема от вниманието и времето ни.
В случай, че и вие сте от отбора на често помагащите, необходимо е да се научите да казвате ефективно „НЕ“. Разбира се, трябва да бъде по начин, който не накърнява личността на вашите колеги. Да казвате „не“ е основно ключово умение, което ще ви помогне да оцелеете без излишен стрес на работното място.
Ето няколко специфични начини и фрази, които може да използвате, за да кажете „не“ на исканията на другите по начин, който е уместен и деликатен:
1. „Не“ върви с „Не, благодаря“
„Не мога, но благодаря, че ми се довери и се обърна към мен“. Твърдата ви позиция трябва да е ясна, но е хубаво тя да върви заедно с „деликатен изказ“ от ваша страна. Когато добавите „благодаря“ към отказа си, показвате уважение към другия човек.
2. „Имам правила“
Това може да са ваши установени правила, според които не вършите каквато и да е странична работа, преди да сте се справили със собствените си задължения. Казвайки тези две думи, показвате на колегата си, че вашата работа е приоритет за вас и едва след това може да му помогнете.
3. „Имам планове“
Ако имате някой досаден колега, с когото не желаете да ходите на обяд, например, винаги може да кажете, че вече имате планове за свободното си време. За да се отървете от събиране на колегите, на което не искате да присъствате пък може да кажете, че вече имате планове за конкретната вечер.
4. „Не сега“
Или казано по друг начин – може би друг път. По този начин ще омекотите твърдото „не“, но имайте предвид, че оставяте вратата отворена за бъдеща молба. Най-добре използвайте „не сега“, когато знаете, че не съществува възможност вашият колега отново да ви помоли за нещо подобно в бъдеще.
Знайте много добре кои са приемливите граници, които не бива да бъдат преминавани от вашите колеги. Много от нас правят грешката да са твърде отзивчиви на работното си място, което по-късно всички останали приемат за даденост. Развийте „пропускливост“ и помагайте само тогава, когато наистина трябва.