IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да се социализирате в офиса

16 май 2016 07 00

Допустимо ли е да се сближавате с колегите и шефа и колко?

Снимка: Outnow.ch

Снимка: Outnow.ch

Повече от половината ни ден минава на работното място и е напълно нормално да създаваме приятелства и да се сближаваме с хората в него. Дали обаче това е добра идея и може ли да ни изиграе лоша шега? Не забравяйте, че всяка фирма си има корпоративна политика и етикет и за да се впишете в нея, особено ако сте ново попълнение, трябва да се съобразите с тях.

Ето и няколко опорни точки за начало:

Разберете каква е „културата на компанията“

На пръв поглед може да прецените средната възраст на колегите си. Ако са над 40, имайте предвид, че вероятно са по-консервативни и обрани като хора и е хубаво да внимавате с натрапчивото социализиране и празното бръщолевене. Лесно ще разберете и дали в тази фирма хората са по-дистанцирани и спазват строга официалност или по-скоро работят като приятели и семейство.

Обръщенията също не са за подценяване. В много компании все още разговорите с ръководството и дори с някои колеги са в учтива форма „Вие“, което също предполага известна дистанция и повишено внимание в комуникацията.

Внимавайте с личната информация

Дори да се сближите с някой колега, не бързайте да споделяте много лични факти за себе си. Все пак професионалният ви живот и този в свободното време са две различни неща и е хубаво да ги разграничавате. Религиозните, политически и сексуални възгледи също не трябва да бъдат натрапвани на останалите, още повече, защото това може да е в разрез с политиката на компанията и да доведе до наказания, понижение и дори уволнение.

Не търсете романс

От една страна той може да е забранен (политика на компанията) и само да ви усложни живота. От друга страна може пак да ви усложни живота, защото вероятността рано или късно да се разделите с този човек, но да трябва да го гледате всеки ден в офиса, е огромна. А това води до излишно напрежение и затруднява работния процес. Още по-лоша идея е да се опитате да свалите шефа, тъй като накрая почти сигурно ще си изпатите само вие. Все пак той е на по-висока позиция и ако прецени, че не иска да ви вижда след края на романса, лесно ще ви премахне от компанията. Струва ли си да рискувате?

Не клюкарете

Клюкаренето е част от културата на всеки офис, но е хубаво да го минимализирате или ако успеете да останете извън него. Разпространяването на слухове може да влоши отношението ви с много колеги и дори да ви създаде лош имидж, който да рефлектира върху цялостното ви развитие в компанията. Не сте застраховани и от това вие да се превърнете в основна клюка за някой обиден от думите ви.

Как да се социализирате?

Не забравяйте, че усмивката отваря много врати. Бъдете позитивни, ведри, учтиви и се включвайте в разговори, ако са насочени директно към вас. Много лесно ще се внедрите в екипа и ако приемате поканите за обяд с колегите и не избягвате всякакви прояви на тиймбилдинг.

Бъдете отзивчиви, ако ви потърсят за помощ, но не се престаравайте сами да си предлагате услугите за всяко нещо, за да не ви използват. Винаги имайте едно наум, че срещу вас може да стои фалшива усмивка и си дайте достатъчно време да прецените с кои хора си струва да се държите една идея по-освободено.

Бъдете особено предпазливи с шефа! Дори да демонстрира приятелско отношение към вас, пазете някаква дистанция и му демонстрирайте уважение, показвайки че ясно осъзнавате разликата в йерархията помежду ви.

Автор на статията:
Tialoto.bg

КоментариКоментари