"На 8 май 1886 година, фармацевт на име д-р Джон Пембъртън занесъл кана със сироп Coca Cola в Jacobs' Pharmacy в Атланта, където го смесили с газирана вода и започнали да го продават за 5 цента чашката.
От скромното ни начало преди 125 години, нашата компания дава живот на повече от 500 марки по цял свят. От минималните продажби от 9 питиета на ден през 1886 до 1,7 милиарда днес. Излязохме от рамките на един град и една страна и достигнахме повече от 200 държави навсякъде по света."
Ето така най-кратко описват историята си самите Coca Cola, тази година навършващи 125 години. История или истинска модерна бизнес/маркетинг приказка, преценете сами.
Вероятно се чудите точно как се е появило самото лого на компанията, разпознаваемо от всеки информиран (или не толкова информиран) човек от всяко кътче на земното кълбо.
Не е изненадващо, че именно идеята за рекламиране е в основата. Партньорът на д-р Пембъртън - Франк М. Робинсън, предложил името и го изписал с характерния уникален шрифт. Решил, че двете главни букви "C" ще паснат идеално на концепцията на рекламния бизнес. И познал.
Съвсем скоро след раждането на логото, се появява и първата печатна реклама във вестника Atlanta Journal, подканяща жадните граждани да опитат "новата популярна газирана напитка от машина".
Красиво изписаният на ръка надпис "Coca Cola" все по-често започнал да "хваща окото" на случайните минувачи от сенниците на магазините. Към "Coca Cola" прибавяли и подканящото "Пийте".
Любопитното в случая е, че основателят на формулата Пембъртън въобще не осъзнал потенциала на своето откритие и постепенно разпродал дяловете си на различни партньори. Най-голям процент от тях се озовали в ръцете на далновидния бизнесмен от Атланта Ейза Дж. Кендлър, който още тогава превръща Coca Cola във водеща търговска марка.
Едва ли има човек, който да не е запознат с вкусовите качества на напитката, която първоначално била замислена като лекарство.
Това е така, от една страна именно заради отличителния й вкус и освежаващ ефект, а от друга - заради хитрите, оригинални, интелигентни и отлично позиционирани най-разнообразни рекламни кампании, буквално омагьосващи потребителя.
За да отбележат годишнината си, от компанията решиха да се върнат към богатото си минало и да създадат красиви ретро бутилки.
Вижте някои от тях, знаете къде.
Още:
Коментари