Дискусиите за въздействието на телевизора върху децата, особено бебетата, не са от вчера. Появяват се все повече проучвания за пагубния ефект на екрана върху навиците на децата, които изглеждат, най-малкото, обезпокояващи.
Съвременното дете прекарва средно 4 часа пред телевизора на ден, информират ни от Puls.bg. Телевизия гледат и прекалено малки деца, на възраст до 2 години, включително и кърмачета.
Проучване, проведено още през 2003 г. сочи, например, че американските деца на възраст от 6 месеца до 6 години прекарват средно по 2 часа пред монитор – гледат телевизия, играят на компютърни или видео игри.
Същото проучване прави и донякъде очаквания извод – прекалено многото часове пред екран са обвързани с трудности с четенето.
Проблемът не е толкова, че телевизорът в повечето случаи се използва като детегледачка, а че цветният екран все пак влияе на развитието на мозъка при децата.
Мозъкът на детето до 2 години се отличава със силна чувствителност - все още се развиват невралните връзки, расте и на големина. За съжаление, времето пред монитора не води до стимулиране развитието на мозъка, както всяка една друга дейност в тази крехка възраст.
Експерти, от която и да е педиатрична асоциация в света, препоръчват да не се допуска децата под 24 месеца да гледат телевизия. За препоръчване e, това да стане едва от 3-годишна възраст като времето пред екран бъде силно редуцирано.
Допустимо е детето на 3 години да прекарва не повече от 10-15 минути с бързите изображения и то при условие, че видео продуктът бъде внимателно избран – за предпочитане, специална анимация за най-малките.
Задължително условие обаче е родителят да присъства и бъде час от процеса на гледане с детето си – той трябва да се включва активно с поясняване на образите, действията на героите и поднасяне на оценки.
Подобна мярка се налага не само, за да може заниманието пред телевизора да бъде полезно за малчугана, но и да предотврати появата на неясни страхове у детето.
Телевизионните картини се менят твърде бързо за детската психика, а в същото време дребен детайл, който най-често не прави впечатление на възрастния, може да създаде погрешно впечатление на детето и неясни страхове.
Така родителят ще може да обяснява на детето моментите, които не разбира, да контролира съдържанието, например, чрез пауза, и да обяснява смисъла, който е вложен в действията на екранните фигури.
Едва след като мъничето придобие навик да прекарва минути пред екрана, след 1-2 години, то може да бъде оставяно от време на време само – отново за предпочитане с познат видео продукт.
Но по принцип гледането на телевизия би трябвало да се възприема, както от детето, още повече от възрастните за специално време, прекарано заедно и създаване на навик за активно интелектуално занимание. По този начин, най-малкото, се постига стимулиране на развитието на речта при детето.
Според публикация в сп. Форбс, телевизията отнема твърде много време на съвременното дете. Според водещия изследването, Фредерик Цимерман за предпочитане е същото време да бъде отделено в игра.
Физическите активности, както и общуването с връстници и възрастни също залага езикови способности у малкото дете. Добре е да се насърчава контактът очи в очи при общуването, диалога, игрите с пръсти и да се отделя време за четене на детето.
Постепенно от 3-годишна възраст времето пред екран се увеличава, но отново в някакви граници. Четиригодишното дете може да гледа телевизия до 20 минути на ден, за 5-6 годишното времето нараства до 30 минути.
Все пак не бива да се забравя, че децата на тази възраст обикновено прекарват в сън около 10 часа през нощта и 2 през деня. Свободното време извън рутинните дейности свързани с хранене, тоалет, би следвало в превес да се използва за физическа игра. Полезни са около 20 минути интелектуални занимания. Едва от оставащото време, могат да се заделят минути за Седмото изкуство.
При 7-годишните е допустимо времето за телевизия, компютърни или видео игри да достигне до 40 минути. Първокласниците по принцип са изправени пред предизвикателството на училището.
Обикновено имат по 5 учебни часа на ден, трябва да подготвят домашни, допълнително се изморяват с предвижване до учебното заведение. Гледането на телевизия само ще изтощи и обремени допълнително детското съзнание.
От училищната скамейка времето за активни игри и движение се редуцира рязко и силно. Ето защо е препоръчително детето вместо пред телевизора да прекарва навън или в спортната зала.
За 8-9-годишните часовете пред екран нарастват до 60 минути. Приблизително толкова е продължителността на детския филм.
Сборът общо прекарано време пред екран за децата на възраст от 10 до 13 години трябва да наброява не повече от 1 ½ часа, а след тази възраст до 2 часа на ден.
Всъщност, дори за възрастния човек е препоръчително да не губи повече от 2 часа време за телевизия и екранни забавления.
Част от проблемите, които се появяват при децата, прекарващи дълго време пред телевизора не са тайна: затлъстяване, високо кръвно налягане, проблеми със съня – неспокоен сън, кошмари, безсъние,
Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, агресивно поведение, склонност към ранен сексуален живот и употреба на тютюн, алкохол и наркотици, залагане на проблеми на опорно-двигателния апарат, включително поява на хронична болка от детска възраст.
Проблемите се дължат на ефекта на телевизонния продукт – той травмира детската психика и налага придържане към определен модел на поведение, първо, като поведение на потребител пред екрана и второ, чрез подражаване на налаганите/представянието образи от там.
Има интересно проучване по отношение до колко подходящи кадри гледат децата, което е достатъчен аргумен за вредния ефект на телевизията върху детската психика и изграждането на личността на децата – при три до четири часа на ден пред телевизора, колкото прекарват в действителност те, едно дете до 10-годишна възраст вижда 8000 убийства. До 18-годишна възраст убийствата стават 18 000, а броят на сцените с насилие е 200 000...