IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Качеството на взаимоотношенията като цветна градина

2 септември 2018 15 15

Редовната грижа за нея е важна

Снимка: Pexel

Снимка: Pexel

За да е хубава една градина, някой трябва да се грижи редовно за нея със знания, душа и енергия. В работата си обичайно ние влагаме всичко това. А дали така осъзнато подхождаме във взаимоотношенията си с хората около нас - бизнес партньори, колеги, служители, а даже и личните партньори?

Как да се погрижим за качеството на нашите взаимоотношения? Каква "градина" искаме да имаме и как да я създадем? 

В основата на едни взаимоотношения стоят нашите реакции, настроение и модели на поведение. Те от своя страна са задвижвани от нашата минала опитност, от обмена помежду ни, баланса в даването и получаването и още няколко фактора. 

Днес ще говорим за обмена - обмен на време, знания, енергия, труд, любов, пари и т.н. Обмена започва с даването. Като възрастни първо трябва да дадем, за да получим. Когато  сме деца, особено малки, тогава нашата работа е да получаваме от родителите си.

Понякога оставаме в това състояние да очакваме да получаваме. Но ако се върнем на метафората с градината, ако стоим пред парче земя и очакваме тя да създаде градина, без да влагаме усилия в нея, какво ще получим? Вероятно дива природа.

Така е и с взаимоотношенията. Обаче, за да даваме, е нужно да имаме какво да дадем. Не можем да даваме нещо, което нямаме. Следователно първо трябва да се погрижим да имаме енергия, да отделим време, да натрупаме знания, да имаме любов вътре в нас, да съберем пари и т.н., за да можем да даваме от тези елементи.

И се появява следващото предизвикателство - умеем ли да получаваме?

Често се срещат хора, които дават, дават и в някакъв момент прегряват (burnout ефект). Проблемът с прегряването е проблем на липса на баланс в даването и получаването. То е свързано, както с очакванията ни, така и до колко ние можем да получаваме, но също така и как комуникираме очакванията си.

А в дъното на всичко това, стоят нашите потребности като хора. Както и градината има потребности, за да изглежда добре, така и всеки от нас има потребности. И независимо дали сме изпълнителен директор на голяма компания или мениджър на средно ниво, или собственик на бизнес, или служител, тези потребности ни движат във взаимоотношенията ни с хората. Те влияят на настроението ни, на реакциите ни, на поведението ни, съответно на резултатите лично на нас и на бизнеса.

Обаче ако в комуникацията подхождаме от позицията на "задоволяване на потребности", то няма да постигнем ефекта, който искаме, а ще отблъснем другата страна. А в същото време, ако усещаме липса на нещо важно за нас, как да излезем от това енергийно състояние на нуждаещ се, за да го комуникираме по друг начин? 

Решението започва първо от идентифициране на потребностите си, относно които се чувстваме неудовлетворени. А след това осъзнато да сменим подхода при търсенето на решение за тях.Каня Ви да направите един тест за себе си относно основните човешки потребности и до колко те са удовлетворени за вас.

Когато ги разгледаме изброени и написани, придобиваме повече яснота, отколкото ако само ги въртим в мислите си. Изберете една област от Вашия живот и оценете от 1 до 10 Вашето собствено удовлетворение към този момент относно основните 6 човешки потребности в тази конкретна област.

Забележете – Вашето собствено удовлетворение, а не това което мислят другите за Вашето удовлетворение. 10 е напълно съм удовлетворен/а, 1 е напълно съм НЕудовлетворен/а.

Лични нужди или потребности.

Нужда 1: Сигурност и комфорт - безопасност, оцеляване, да се чувстваш защитен, да се чувстваш удобно.

Нужда 2: Разнообразие - изненада, различие, пъстрота, предизвикателства, отличаване, вълнение, силни усещания

Нужда 3: Близост и любов - връзка, свързване, единство, цялост, единодушие, еднаквост, споделяне, интимност, да се чувстваш част от, да се чувстваш в едно цяло с някого

Нужда 4: Значимост - усещане, че си нужен, усещане, че си значим, усещане, че имаш цел, усещане за смисъл, усещане за уникалност

Духовните нужди

Нужда 5: Растеж - учене, промяна, разрастване, разширяване, подобряване, професионална реализация 

Нужда 6: Допринасяне  - даване, помагане, служене, отглеждане, да направиш нещо различно – собствен принос към нещата.

А сега помислете как точно искате да са удовлетворение Вашите потребности? На колко искате да сте във всяка една от тези области по същата скала от 1 до 10? 

Неудовлетворението в различни области, сваля нивото на нашата енергия. Прави ни нервни, нуждаещи се, сприхави, или затворени в себе си.

Често реакциите ни са неосъзнати, хаотични и въпреки че се борим да получим удовлетворение в тези области, реално отблъскваме ситуациите. Осъзнаването на конкретните липси, ни помага да намерим по-ефективен начин да ги комуникираме и да ги задоволим.

Така ще можем да отгледаме "цветната градина", която желаем в контекста на нашите взаимоотношения и това ще повлияе на крайния резултат: "красива градина или буренясала градина". Следете за следващата публикация ...

Автор: Ивет Павлова, АСС коуч, член на ICF България. 

Сертифициран НЛП бизнес и лидершип коуч в Калифорния, САЩ. С фокус върху бизнес ефективност и разрастване, лидерство и взаимоотношения, стартиране и управление на промяна, и баланс в живота паралелно с професионалните успехи. Магистър по финанси, с дългогодишен опит в банковото дело и финансите, ефективността и разрастването на компании. www.ivetpavlova.com, LinkedIn: Ivet Pavlova

Автор на статията:
Tialoto.bg

КоментариКоментари