Остават броени часове до „Черния петък“. По традиция той е в предпоследната седмица на месец ноември и предизвиква огромен интерес. И тази година магазините ще пуснат множество намаления, за да привлекат клиенти. Въпреки гръмките обещания за по-евтини стоки, много хора откриват, че цените са завишени предварително или остават измамени от некоректни търговци.
„Много търговци търсят вратички, с които да бъдат много по-напред от всички останали, за да могат да продават повече. Това не е нито забранена практика, нито нещо лошо“, каза пред Bulgaria ON AIR Юлиан Ненчев, собственик на маркетингова агенция.
През последните години българинът пазарува все повече с карта, но това крие своите рискове. „Нормално е, когато трансакциите се увеличават, да се увеличат проблемите и измамите с тях. Потребителите трябва да са внимателни, да са сигурни, че всичко е нормално. Ако имат и най-малко съмнение, трябва да се подсигурят по някакъв начин“, каза от своя страна Игнат Арсенов от Европейски потребителски център.
Ако пазаруват онлайн, потребителите трябва да внимават за сайтовете, в които си избират намалените стоки. Има много малки, които нямат адрес за контакт, само телефон за поръчка и не са от най-надеждните. Според експертите, начинът на плащане е много важен, защото по данни на ГДБОП, в България расте броят на огледалните сайтове. „Човек си мисли, че влиза в един сайт, за който има информация, но той реално е друг. Той си въвежда данните в измамни форми и те отиват в организираната престъпност“, добави Ненчев.
Ето още няколко практични съвета за пазаруване от Комисията за защита на потребителите:
- „Черният петък“ не бива да е единствената причина за покупка
Над 45% от хората пазаруват на този ден само заради акциите. Те не се нуждаят от нещо конкретно, а само търсят какво е намалено като стока.
- Невинаги голямата отстъпка е гаранция за изгодно пазаруване
Може да намерите един и същи продукт на различни цени в отделните сайтове, например. Възможно е да си купите сешоар, например, за 50 лв. от магазин за техника, а той да е с 10 лв. по-евтин в друг. От КЗК съветват да проверите каква е реалната цена на стоката, която искате да закупите преди „Черния петък“, както и да сравните как се движи тя във времето на отделни места.
- Обмисляйте всичко, което купувате
Проучване показва, че 34% от потребителите „планират“ импулсивно покупките си. Ако попаднат на определено намаление, те спонтанно решават да си го купят и по този начин може и да не спестят средства както очакват.
- Внимавайте за качеството
По време на „Черния петък“ фокусът е върху цената като се подценява качеството. Над 60% от потребителите в интернет не внимават, а все пак е важно колко време ще използвате стоката, която искате да закупите. Понякога ниската цена може да говори за съмнително качество и липса на гаранция.