Макар и неморални, клюките неизменно съпътстват хората във всекидневието им. Според американски учени, те не са злонамерени, а част от обществото ни, пише Daily Mail.
Експертите твърдят, че хората отделят почти час на ден, за да клюкарят някого или с точност – 52 минути. Всеки, без значение къде в йерархията е, клюкарства като това явление вече се е превърнало в част от обществото. Именно така се разпространява информация в групите. Чрез тях се създава обединен фронт. Те предпазват останалите от потенциални зли особи.
Учени от университета на Калифорния в Ривърсайд проследиха колко клюкарстват хората и кой какво казва. Те поставиха подслушващи устройства на 467 доброволци и записваха около 10 процента от казаното от тях.
Така чуха 4003 клюки за пет дни. Всички участници в изследването – 269 жени и 198 мъже са клюкарствали, но не по един и същи начин.
Повечето клюки са били за познати, а не за знаменитости. Жените са клюкарствали малко повече от мъжете, но са казвали само „неутрални“ неща – споделяли са информация, а не са правили негативни заявления. Макар и да са преобладавали неутралните клюки, отрицателните коментари са били два пъти повече от похвалите. Особено склонни към отрицателни коментари са младите хора. Репутацията на богатите като по-малко склонни към клюки обаче не е вярна.
Освен това по-бедните и по-малко образованите не клюкарстват повече от богатите и образованите. Всички клюкарстваме. Това е присъщо за човешката природа и дори има важна цел.
Предишни изследвания доказаха, че мозъкът ни възприема лицата в зависимост от това, което сме чули за човека. Клюките също имат защитен ефект, защото дават информация на кого можем да имаме доверие и кой може да е опасен.