За какво говорят най-често мъжете? За бавен секс и за бързи коли, разбира се, то е ясно. Аз реших да си поговоря по втората тема с един експерт в областта на високите скорости.
Той е Владимир Арабаджиев, пилот на болид във Формула 3000. Единственият българин в една доста престижна и бърза надпревара. Въпросната формула е състезание с болиди, които много приличат на тези във Формула 1, но са по-малки.
Залогът там е по-голям, защото всички се борят за по-високото стъпало - GP 2. От там нататък се очаква да те забележат от най-престижното състезание за изтребители на земя - Формула 1.
Владо е пич и половина, с дълбок тъмен балкански поглед (чупка Хамилтън, хехе) и влюбен в автомобилите и във всичко, което има двигател.
Естествено, аз се интересувам повече от дизайна на автомобилите, а той – от техническите им показатели. Но това е разбираемо.
Зная, че мнозина познавачи в автомобилния спорт предричат на Владо много успехи и възлагат големи надежди на него.
Говорихме си за неговите състезания, катастрофи и дали се изисква смелост в този спорт (познайте отговора!). А междувременно състезателния сезон за Владо започна и той завърши 6-и в квалификациите на пистата във Валенсия. Ето го и него:
Необходим ли е талант, за да си добър пилот?
Ами, да, не е лесно да караш болид. Трябва да имаш определени качества и желание.
Знаеш, че дори карането на кола не се отдава на всеки, а да управляваш болид е много екстремен и труден спорт. Всъщност това е един от най-тежките спортове изобщо в света, трябва да ти идва отвътре.
В такъв случай има ли специална физическа подготовка за пилоти на болиди?
По време на целия сезон, даже по време на цялата година, съм на една програма от тренировки. В един специален център за физическа подготовка на пилоти, където тренират дори някои от световните звезди във Формула 1, ми изготвят програма и на мен.
Там се тренира по 2 пъти дневно 6 дни в седмицата и всичко е съсредоточено върху физическата издръжливост. Набляга се на определени мускули и групи мускули, които помагат на пилотите да издържат на напрежението и високата скорост.
По време на управлението на болида участват ръцете, краката, врата, гърба и ако те не са добре подготвени, трудно можеш да се справиш с натоварването.
С всички модерни джаджи наоколо, опасен ли е този спорт?
О, да, много. Там караш на лимита на възможностите си, стремиш се към най-доброто време и ти трябва максимална бързина. Естествено, че лесно се допускат грешки, а те могат да бъдат и фатални. Няма технология, която да те спаси от всяка неприятна ситуация или катастрофа.
Ти си започнал с картинг, а сега си вече във Формула 3000... (прекъсва ме)
Да, но това беше миналата година, когато нямах възможност да карам достатъчно, нямах възможност да тествам колата.
Сега програмата ще бъде по-богата, защото ще карам и във Формула Мастърс. Там ще се навъртят доста километри, а паралелно с това ще продължа да се състезавам и във Формула 3000.
А всички в автомобилния спорт ли се развиват по този начин – картинг, Формула 3000 и нагоре?
Да, всички, включително и пилотите във Формула 1.
Започваш с картинга. След като постигнеш някакви успехи и победи, тогава можеш да се изкачиш на следващото ниво. За това имаш нужда от достатъчно скорост, както се казва, за да си по-напред във формулата.
Трябва да си развил определени качества, за да си конкурентно способен. Иначе нямаш шанс да продължиш. В автомобилния спорт всичко е стъпаловидно.
Има различни шампионати и всички се стремят да побеждават в тях, за да стигнат до крайната точка – Формула 1.
Изисква ли се смелост, когато си на пистата?
Много. Особено, когато трябва да влезеш в шикан (последователност от 2 завоя в различни посоки, бел. авт.), както е на Маникур, трябва да влезеш на 6-та скорост. С една нормална кола можеш да ги вземеш с не повече от 80 км/ч, а с болида влизаш с 250 км/ч. Това изисква наистина много смелост.
Къде се провеждат състезанията?
Най-вече в Европа, защото е по-евтино и могат да се включат повече пилоти. Тази година във Формула Мастърс има 32 пилоти, а състезанията се провеждат на европейските писти от Формула 1.
Нашата цел е да се подготвим много добре тази година чрез повече състезания, за да влезем в GP 2 догодина. А там има състезания и в Малайзия, Дубай и т.н.
Формула 1 само мечта ли е или реална цел?
Всеки пилот си мечтае за Формула 1. Разбира се, че и аз се боря за място сред най-добрите. Старая се да давам всичко от себе си при всеки старт, за да си пробия път нагоре.
Не е задължително да си шампион или да си най-бързия, важното е да имаш шанса да те забележат. Освен това значение има и натрупаният опит, да се изградиш като пилот.
Чувстваш ли се готов за предизвикателството на Формула 1?
Ами, да си призная, не още. Трябва да изминеш доста дълъг път до там, а аз имам още. Защото конкуренцията в малките формули е много по-голяма, там всичко е изравнено и има повече амбиция и хъс дори от Формула 1.
Трябва да си много добре подготвен, за да се движиш в топ 10 и да те забележат от по-високото ниво. За това в края на сезона искам да съм достатъчно подготвен за GP 2 и да пробия там.
Колко катастрофи си имал?
(Смее се) Катастрофите са почти ежедневие, не съм ги броил, не бих могъл. В малките формули те са дори по-често срещани, защото има голяма конкуренция и скорост до максимален предел.
А коя е най-сериозната ти травма?
Миналата година направих тежка катастрофа и си счупих рамото, но съм имал и много други травми. А възстановяването обикновено е много трудно, даже рамото още ме боли.
Но това е част от спорта ни – като имаш предвид скоростта, с която се движим обикновено на пистата, е неизбежно.
Как протича едно състезание?
По същия начин като във Формула 1. В петък обикновено са свободните тренировки, а на следващия ден – квалификациите. Само, че във Формула 3000 и в GP 2 има сходен правилник, според който имаме две състезания. Едното е в събота, а другото – в неделя.
Колко скъп спорт е автомобилизма?
(Отново се усмихва) Мнооого скъп. В началото беше адски трудно, защото започнах да се състезавам със собствен болид. Имахме и камион, за да го транспортираме, но без спонсори и бюджет не можех да се изправя срещу по-големите. Някак изглежда непрофесионално и не можеш да поддържаш необходимото ниво.
Сега вече мога да разчитам на доста сериозна подкрепа, но има какво да се желае. Някак в България рали състезанията са по-популярни и имат повече спонсори.
Имаш ли много напористи фенки по състезанията?
Ами, да ти кажа в цялото напрежение преди състезание изобщо не ти остава време да обърнеш внимание на момичетата. Има такива, някои от тях са наети от организаторите и са част от персонала. Но нали знаеш, покрай хубавите коли има и красиви жени, нормално е.
Може някоя да е била и по-напориста, но аз изобщо не съм забелязал. Този спорт отнема ужасно много време и изисква невероятна концентрация.
Искаш да кажеш, че нямаш някоя готина мацка до себе си?
О, не, на тоя етап нямам. Нямам време.
А как може да те впечатли една жена?
(Смее се) Не знам. Веднъж харесвам едно, друг път друго. Нямам тип, а и рядко обръщам внимание на жените наоколо. Просто това не ми е приоритет в момента.
Кой е твоят фаворит във Формула 1 този сезон?
Като цяло отбора на Ферари е много силен този сезон за разлика от миналата година. Тогава Макларън им бяха много сериозна конкуренция, но сега Ферари са много по-бързи.
Райконен има възможност да защити титлата си от миналата година, но и Маса не е за подценяване, въпреки че той е доста емоционален пилот и това често води до грешки. БМВ също имат добър отбор и могат да се намесят в борбата за шампионската титла.
Райконен и Ферари са фаворити, но още е рано да се правят големи прогнози. Миналата година титлата беше решена съвсем в края, тъй че има време, ще видим.
В личния си живот каква кола караш?
Адски бърза. Няма пилот на болид, който да кара бавна кола. То е като професионално изкривяване.
А пробвал ли си и друг спорт, който качва адреналина?
Карам всичко, което има мотор – и джетове, и АТВ-та и обичам скоростта винаги да е голяма. Пък и да не е съвсем екстремно, като се кача - става. Но не съм скачал с бънджи например.
Суеверен ли си?
Ами, в началото не бях, но с времето започваш да ставаш суеверен. Като ти липсва шанс и загубиш нелепо някое състезание в последния момент, започваш да си търсиш талисмани. Е, аз нямам де, опитвам се да се концентрирам максимално.
А как си почиваш?
Ако говорим за възстановяване, стремя се да си лягам рано винаги, когато е възможно, не по-късно от 10.30.
А що се отнася до почивка, обикновено през август ми остава свободно време, тази година ще бъдат само 2 седмици. Но това не е толкова лошо, защото ако спреш да караш, губиш ритъма. И после е много трудно да се върнеш на пистата по същия начин.