Наясно ли сте с явлението флашмоб?
Уикипедия го тълкува по следния начин: (в буквален превод „моментна тълпа“ или „внезапна тълпа“) е предварително запланувана и организирана масова акция, в която голяма група хора се появява внезапно на обществено място и в продължение на броени минути изпълнява някакво абсурдно действие след което се разотива също така внезапно, все едно нищо не се е случило.
По настоящем в света на модата (всъщност, във всеки един свят, в който съществува понятието „установени правила за човешка естетика“) като че ли се случва един огромен флашмоб, които застрашава да разруши всички рационални понятия за красота.
Май ще се наложи всички слаби – до средни девойки послушно да смъкнат самочувствието си поне с няколко пункта, защото модните диктатори ги анатемосаха, като го провъзгласиха за „бита карта“, що се отнася до показно за „красиви“.
Три месеца след като V “разчупи“ стереотипа със своите „+ модели“, това реши да направи и Elle, като взе та се посвети на модата за пълните.
На корицата е манекенката Тара Лин, която има "прелестни тлъстинки на корема". (Но чертите на лицето й все пак са туширани с дизайнерски програми).
Тара е снимана в обширна фотосесия гола, и в различни тоалети и бански костюми, които са стилизирани по начин по който да изтъкнат същите тези прелестни тлъстини, не само на корема, но и по цялото й тяло.
Според някои, с решението на списанието да постави под въпрос националния стереотип за слабите и елегантни парижанки, пада и последният бастион на естетиката за свръхслабите жени, която е покорила света на модата.
Мнозина обаче се съмняват, че французите ще приемат идеята за по-едро тяло. Според тях този брой на Elle все пак е само изключение, а не тенденция.
Макар и показателите им да са много по-добри, отколкото на американките и британките обаче, французойките също наедряват.
По статистически данни 42 процента от тях са с наднормено тегло или затлъстяване. При мъжете вече 51 процента са официално пълни или затлъстели.
Това, което направиха Elle и V обаче съвсем не са самоцелни претенциозни прояви на скуката на модните редактори. Въпросът за новата естетика започва да добива наистина големи мащаби (буквално и преносно).
Само преди месец, например, италианският Vogue пусна раздел в интернет изданието си "Вог с извивки", посветено на мода и козметика за по-едри жени.
Миналият септември, въпросът отново беше актуален, когато дизайнерът Марк Фаст реши да използва по-едри манекенки на ревю в Лондон и това предизвика оставки в екипа му.
Този месец избухна скандал в Австралия, когато дизайнерката Розмари Мейсик каза, че няма да прави дрехи над 48 номер, защото по-големите "поощряват нездравословен начин на живот".
Тя беше критикувана също, че има дрехи с твърде малки номера, които също не са признак за здравословен живот.
Германското списание "Бригите" тази година обяви, че вече няма да работи с професионални модели, защото те са кльощави и снимките трябва да бъдат ретуширани, за да изглеждат по-закръглени.
Карл Лагерфелд пък нападна веригата "H&M", защото пусна моделите му във всички размери, а не само в малките, които са за слаби жени.
Той заяви също, че никой не иска да гледа на ревютата пълни манекенки. Лагерфелд каза пред сп. "Фокус", че модата е за "мечти и илюзии", а не за действителността.
Хората, които пък не одобряват кльощавите манекенки, изтъкват, че явлението е свързано с хранителни разстройства и натиск върху младите жени.
Дали установените възприятия за красота все пак ще устоят на „пълните“ течения, които се опитват да залеят въздигнатата им на пиедестал слаба фигура с „прелестните си тлъстини“, или пък слабото е новото „дебело“, все още не се знае.
Кои трябва да се считат за красиви и кои – да се анатемосват като „непривлекателни“ ще оставя да решите вие.
Отбелязвам само, че висококалоричната храна не е от най-препоръчителните „диети“, чрез които да станете модерни този сезон.