IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дизайнерите, които белязаха модата през 2013

2 януари 2014 11 40

Марк Джейкъбс се оттегли от Louis Vuitton, 29-годишният Уанг пое модна къща Balenciaga, Еди Слиман разбуни духовете в Saint Laurent, а Фиби Фило зададе повечето модни тенденции за 2013

Марк Джейкъбс Снимка: Reuters

Марк Джейкъбс Снимка: Reuters

Всяка година и всеки сезон дизайнерите се стараят да удовлетворят и най-взискателната публика. На модните им провокации често критиците дават негативни рецензии. Но и обратното – възторгът на зрителите от първите редове на подиума е факт. Големият успех за тях идва, когато и критика и публика са в консенсус. Да си припомним кои моделиери се отличиха и предизвикаха горещи спорове в модното общество и критиката, които пък избират измежду тях и главен дизайнер на 2013.

Марк Джейкъбс

Оттеглянето на Марк Джейкъбс от поста главен дизайнер на Louis Vuitton се превърна в едно от най-шокиращите събития в света на модата за изминалата година. Но не само това смело решение постави Марк в центъра на вниманието. Като цяло дизайнерът създава не само модната линия, но и цялото дефиле на марката по време на седмиците на модата. И неслучайно модните спектакли на Louis Vuitton остават като едни от най-впечатляващите и зрелищните. Преди напускането си, Марк устрои грандиозно готическо представление. Той е известен и с това, че създава линия от дрехи на марката, която преди това е била известна предимно с чантите си. Така че на неговия наследник Никола Гаские ще му се наложи да продължи подобаващо да следва високия стандарт, заложен от Марк Джейкъбс.

Марк Джейкъбс Снимка: Reuters

След напускането си Марк е решил да се отдаде на собствения си бранд Marc by Marc Jacobs и Marc Jacobs Beauty. Той споделя, че му е трудно да преминава през промените в живота си – лични и професионални (в края на годината той се раздели и с приятеля си Гари Луис). В разговор с интериорния дизайнер Питър Марино, Джейкъбс споделя: „Изпитвам един естествен страх. Когато имам хубав ден, вярвам в успеха, но когато денят е лош – иска ми се да си остана у нас и да се скрия от всичко. Докато отново не дойде добрият момент и тогава пак си мисля, че всичко е наред. В работата си за Louis Vuitton съм имал и от двете, и добри, и лоши моменти, но живеейки в Париж, научих много. И наистина, не знам какво следва.“. У нас няма и капка съмнение, че Марк Джейкъбс ще осъществи мечтите си.

Александър Уанг

Този дизайнер премина стаж при Марк Джейкъбс, спечели си статуса „любимец на Ана Уинтур“, а през изминалата година бе назначен за креативен директор на модна къща Balenciaga. Разбира се, да назначиш толкова млад директор начело на модна къща с такава богата история е рисковано решение, но неслучайно Ана Уинтур е избрала именно Уанг за свой фаворит, а тя рядко греши. Есенно-зимната колекция 2013/2014 на Balenciaga е и дебютът на Александър Уанг и то право в целта. Неговите бели сака се превърнаха в любима дреха за всички модни последователи и най-често сниманите в модните списания. Макар и критиците да отбелязаха, че в своята първа колекция за Balenciaga Александър е бил съвсем внимателен и сдържан.

„Колекцията изглежда леко, също както и самият дизайнер, който е само на 29 години. Но успя да пресъздаде това, което е в същността на знаменитата модна къща – скулптурирана елегантност“ – споделя Сузи Менкес, редактор в отдел мода, която се възхищава от дебюта на Уанг. The International Herald Tribune.

Александър Уанг Снимка: Reuters

През септември по време на Седмицата на модата в Париж, Уанг представи и втората си колекция за Balenciaga, като в нея можем да усетим повече от неговия дух. В същото време собствената му марка Alexander Wang също продължава да печели овации с шорти, ризи, мъжки панталони в дамската линия.

Еди Слиман

Своето пребиваване в модна къща Yves Saint Larent Еди стартира с промяна на името на Saint Laurent, продължи спора си с авторитетната модна журналистка от New York Times Кати Хорин и не я допусна до модното шоу на марката за сезон есен-зима 2013. А шоуто бе изненадващо – Еди показа колекция, възпяваща знаковия стил на 90-те – десетилетието на Кърт Кобейн и трикотажните тениски. Гръндж колекцията потресе модния свят, но не в положителния смисъл на думата. Най-влиятелните критици отсякоха: „Как смее!?“, но най-известните it-girls Скай Ферейра и Пикси Гелдоф вече крачеха гордо с карираните ризи и мрежести чорапи от същата колекция. „Само Еди Слиман знае какво е това истински гръндж.“ – възкликна съпругата на покойния Кобейн, която по-късно стана и едно от рекламните лица в кампанията на модната марка.

В интервю за Vogue Еди разкрива, че плановете му са да промени контекста, в който е историческия гардероб на Yves Saint Laurent. Той винаги е възпявал модата на улицата, а не подиумния кутюр. Неслучайно линията на модната къща започна чувствително да се променя в стил „Еди Слиман“.


Еди Слиман Снимка: Reuters

Поклонник на рок-енд-рола, ъндърграунд фотографията и привърженик на т. нар. easy style, самият дизайнер (французин) шокира, но умно. Известно е, че през 2010 модната къща е застрашена с изключително ниски приходи, но след идването на Еди Слиман положението съществено се променя. Приходите надминават всички очаквания, а всички модни последователи, редактори, блогъри, знаменитости и всички, които са фенове на гръндж стила на Еди и го боготворят като дизайнер са облечени от глава до пети в неговите творения. Интересно с какво ще продължи да изненадва Еди Слиман.

Фиби Фило

Тя има силата да дава втори живот на модните къщи, начело на които застава. Тази крехка жена има основната отговорност за летящия старт на модната марка Stella McCartney и Chloe, като преди няколко години със своите златни ръце реабилитира по същия начин и модната марка Celine. Тя е на поста креативен директор от 2008 г., като още първото ѝ ревю постигна феноменален успех. В следващите години Фиби превърна ревютата на модната марка в едни от най-очакваните по време на седмиците на модата, а притежанието на дреха с марка Celine се превърна в пропуск за модните среди.

Фиби Фило Снимка: Reuters

Концепцията за природата, близостта, инстинктите и емоцията са в основата на модната линия за сезон есен-зима 2013 и за знаковото палто със свръхобем и пастелни цветове, дълга пола като на русалка, чанта с кариран принт, напомняща пазарски чанти. Това са и основните тенденции за сезона. Небрежни силуети, меки текстури, стабилни дървени токове и грим nude – уютно и практично.

Автор на статията:
Люба Вангелова

КоментариКоментари