Зелето е един от най-употребяваните зеленчуци през зимата. Освен традиционното кисело зеле, което българите приготвяме, през този сезон го консумираме и под други форми. Ползите на зеленчука са били познати още от древните гърци и римляни, които го препоръчвали като божествена храна. И има защо.

Пресният зеленчук неслучайно се нарича „северен лимон“. Това странно име се дължи на голямото количество витамин С в него, подобно на цитруса. Той съдържа вещества, които засилват съпротивителната способност на тялото срещу вируси и настинки.

В 100 грама прясно зеле има 25 калории, 1,28 грама протеин, 5,80 грама въглехидрати, 0,10 грама мазнини. Бялото зеле е най-употребяваното и богато на полезни хранителни микроелементи. То съдържа около 92% вода, 1,4 белтъчини, от 2 до 8% захари, както и минерали като калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, сяра, натрий, йод, манган и други. Във вътрешните листа и кочана на зеленчука има белтъчини, захари и витамини като С, В1, В2, РР, К, U. Каротинът, който му придава зелен оттенък, също е много важен.

Нека разгледаме по-обстойно многобройните ползи за здравето от консумацията на зеле през зимата:

Намалява възпалението

Възпалението е реакцията на организма при инфекции. То може да бъде част от лечебния процес, но и да стане хронично. Много изследвания сочат, че приемът на кръстоцветни зеленчуци, каквото е зелето, помага за намаляване на възпалението. Това се дължи и на разнообразието на витамини в него. Например витамин С е антиоксидант, който се бори със свободните радикали в тялото.

С какво още е полезно зелето, четете на Puls.bg