Сигурно всеки има познати, които почти постоянно са на някакви диети за отслабване, но така и не успяват да намалят теглото си видимо. Или отслабват временно, а след това наваксват килограмите и даже надхвърлят предишното си тегло.

Това възвръщане на килограмите след диети за отслабване е толкова масово, че за него си има термин – ефектът Йо-йо. Той е въведен от американски професор през 1977 година и възприет по света. Асоциацията е с движенията надолу и нагоре на финландската играчка.

Практиката показва, че варирането при този ефект – загуба на тегло/ покачване – може да е от няколко до над 20 килограма. Тези варирания освен че са провал на усилията за отслабване, са и опасни и за здравето. Първо са вредни за бъбреците. Когато мазнините се разграждат, се отделят токсини, които организмът изхвърля посредством отделителната система.

При многократното сваляне и покачване на теглото, преработените токсини стават твърде много, което уврежда бъбреците. Големи са и рисковете за черния дроб, диабет, трайно вдигане на кръвното, което се отразява на целия организъм. Възможно е също така да се стигне до силна раздразнителност, тревожност и дори депресивни състояния. При това различните хранителни ограничения често водят до забавяне на обмяната на веществата като естествена реакция на организма.

Друг проблем е, че лишаването от определени вещества, което не е съобразено с конкретния организъм, може да доведе до намаляване на имунитета. В добавка, при по-големи ограничения в храненето, обикновено физическата активност намалява и се губи мускулна маса, което е лошо за общото физическо състояние.

Особено вредно е гладуването, особено ако е извън лекарски контрол, или несъобразеният подбор на нискокалорични храни. Организмът приема това като заплаха и започва да се стреми да „трупа резерви“. Да не забравяме, че калориите са му необходими да се снабдява с енергия мозъкът, да се поддържа температурата, „да се зарежда“ двигателната ни активност и т. н. И при грешки в приема на калории, на всичко това може да се навреди.

Има ли вечни диети за отслабване?

За каквито и диети за отслабване да говорим, трябва да сме наясно, че те не могат да бъдат вечни. Организмът се нуждае не само от витамини, минерали, белтъчини, но и от „страшните“ мазнини, и въглехидрати. Мазнините например имат функция на всички нива, още от клетъчното – за изграждането на мембраната.

Те са основен източник на енергия за организма, в съединителната тъкан служат за предпазване от наранявания на вътрешните органи, чрез тях тялото се пази от охлаждане и се поддържа телесната температура. Освен това стероидните хормони например се изграждат благодарение на мазнините. Те имат важна роля и за витамините като A, D, също и E, и K, които са мастноразтворими и организмът не би могъл да ги усвои без наличието на мазнини. Могат да се изброят и ред други функции на мазнините, които ги правят незаменими.

Критичният минимум мазнини, под който не бива да се пада, за мъжете е 3%, а за жените – 9%. Въглехидратите също имат многобройни съществени роли, но достатъчно е да се спомене, че са основен източник на енергия за мозъка и в този смисъл са важни за нормалното състояние на нервната система. Ако приемът им е недостатъчен, това може да доведе до падане на кръвната захар, а тогава може дори да се изгуби съзнание. На практика участват във всички тъкани и органи.

Така че и те не могат до безкрай и вечно да се ограничават с някакви диети. „Тайната“ на отслабването не е в ограничения прием на енергия, а в изразходването на повече енергия, отколкото организмът приема. Затова храненето трябва да е пълноценно, но съчетано с физическа активност и това да е част от всекидневните навици. Като цяло този режим трябва да бъде също така съобразен от медицинска гледна точка, защото може да има противопоказни заболявания, алергии и т. н.