Въпросът за правилното комбиниране на храните е сред основните в сферата на рационалното хранене и здравословния начин на живот. Начинът, по който комбинираме храните в менюто си, е определящ за това да се избегнат опасни комбинации, които може да застрашат здравето ни. Добре известно е например, че едновременната консумация на риба от консерва и мляко може да доведе до опасно хранително натравяне, ако рибата не е консервирана в чисти условия.

Опасните за здравето последствия от нерационалното комбиниране на храните в менюто обаче са сравнително редки. По-често срещан в случая е друг проблем. Едновременната консумация на определени храни може да повлияе механизмите, по които организмът ги преработва и част от полезните вещества да останат неусвоени. Причина за това е фактът, че някои хранителни вещества взаимно повлияват метаболизма си. Типичен пример в това отношение са микроелементите калций и желязо.

Едновременният прием на храни, богати на калций и на желязо може да доведе до това нито един от двата минерала да не се усвои напълно по протежението на храносмилателния тракт и те да се изнесат изцяло от организма. Калцият и желязото са сред малкото елементи, които взаимно потискат усвояването си. Установяването на тази взаимовръзка позволи да се разработят по-ясни правила за комбиниране на храните и да се повиши ефектът от придържането към здравословно хранене.

Още по темата четете на Puls.bg