Мнозина изповядват философията, че ако не се скапеш по време на тренировка и след това не усещаш напрежение или дори болка в мускулите, все едно не си направил нищо. Разбира се, ако мускулите са напрегнати и натоварени, те ще „алармират“ по някакъв начин и това е гаранция, че сте поработили с тях правилно. Но нужно ли е да има болка за ефективна тренировка? Какво представляват мускулните болки?

Мускулната болка се появява, когато работите върху мускулна маса или когато сте натоварили мускула след дълъг период от време. Тя също така е дефинирана като DOMS или забавена мускулна болка. Болката може да бъде доста силна, което би могло да е и за добро, и за лошо.

Когато натоварвате мускула интензивно, вие провокирате микроразкъсване на неговата тъкан. Мястото е възпалено и това е причина за болката, която усещате.

Обикновено първият ден след натоварването, напрежението и болезненото усещане е най-силно. Кръвният поток се насочва в областта на възпалението, както и протеините, които са необходими за захранване и лекуване на мускула.

На втория ден поради възпалението там се събира излишна течност, което причинява прекалено голям стрес в областта и ако опитвате да работите с мускула ще усещате отново силна болка.

Ето защо, ако продължавате да създавате напрежение в тази област, това увеличава възпалението и мускулното разкъсване. Мускулната болка не е причина за тревога, освен ако не продължава повече от 48 часа. Това би могло да означава, че имате по-сериозен проблем като рабдомиолиза – състояние, при което твърде много протеини се отделят в кръвта.

Това означава ли, че не сте тренирали правилно и достатъчно, ако нямате болка в мускулите? Не, просто в някои случаи тялото ви е привикнало на съответната тренировка, което не означава, че вие не тренирате мускулите, издръжливостта и гъвкавостта си. Възпалението в мускулната тъкан съществува, но е в по-малко количество.

Освен това, ако хидратирате добре тялото си преди, по време на и след тренировката, това ще помогне да се справите по-лесно с мускулната болка. Изводът е, че не трябва да тренирате докато не доведете тялото си до пълно изтощение и да следите след това мускулната треска. Ако тя продължи повече от 48 часа, трябва да се консултирате със специалист.