IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да се справите с личната криза на работа

20 август 2012 12 40

Проблемите у дома понякога могат сериозно да застрашат служебните ви задължения

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Роднина се разболява тежко, детето ви внезапно започва да не се справя в училище, съпругът ви остава без шофьорска книжка за година... Неприятните изненади в живота дебнат зад всеки ъгъл и не се знае кога могат да ви атакуват. Уви много малко от нас могат да си позволят да се свият на топка и да изчакат бурята да премине или да посветят цялото си време на решаването на този проблем.

В най-често срещания сценарий освен личната или семейна криза, трябва да успеем да балансираме служебните си отговорности, грижата за децата и въобще всичко останало в живота си, който неумолимо си продължава.

Когато сте на работа, трябва да се опитате да направите всичко по силите си възникналата лична драма да не се отрази на работния ви процес. Бъдете професионалист и свършете работата си, както трябва и останете концентрирани върху текущите си задачи. Опитайте се да задържите параметрите на кризата си лични, защото рискувате да натоварите и разсейвате околните, ако непрестанно говорите за това на работа.

И все пак всичко това е по-лесно да се каже, отколкото направи и за да не звучим голословни, ето няколко конкретни съвета как да се справите със ситуацията, ако въпреки опитите ви, кризата от личен характер се промъкне в работата ви.

Кажете на работодателя си

Повечето кризи отнемат от времето и енергията ни и по всяка вероятност биха се отразили на работата ни. Когато подозирате, че това може да се случи, информирайте шефа си, за да нямате проблеми и с него.

Разбира се, много зависи от типа криза и от типа шеф, с който си имате работа. Преценете до колко можете да му имате доверие, чувствате ли се комфортно да коментирате с него такава ситуация и какво решение на проблема бихте предложили.

На всичко това няма верен отговор, защото работодателят ви може да се окаже много разбиращ и да ви окаже подкрепа и разговорът по толкова личен въпрос може да подсили връзката и отношенията ви. Но от друга страна, веднъж изречени, тези неща нямат връщане назад и това може да доведе до непредвидими последствия.

И въпреки нивото на риск, който поемате, ако времето, изпълнението на служебните ви задължение, заетостта ви, отношението ви към околните има шанс да бъдат засегнати, направете така, че ръководството да е на ясно на какво се дължи всичко това.

Премерете количеството информация, която споделяте

Ако прецените да споделите с колегите си за възникналия проблем, или ако естеството му предполага, че задължително се налага да кажете на хората рано или късно, внимателно подберете думите си и не бъдете, нито твърде лаконични, нито твърде обстоятелствени. Обяснете ситуацията ясно, без да прекалявате с детайлите, които биха накарали хората наоколо ви, да се почувстват некомфортно. Всъщност границата между недостатъчното и прекаленото количество информация е много тънка.

Отново трябва да се прецени типа криза, преди да се пристъпи към споделяне с колеги, защото има неща, за които не е добре да повдигате темата въобще: семейни финансови проблеми, неприятности със закона, злоупотребата с наркотици или алкохол, както и драми на психическото здраве не са никак препоръчителни за споделяне, освен с най-близките.

Това е така, защото независимо колко съчувствие и разбиране проявят към вас колегите ви, критичността към поведението и реакциите ви мигновено се променя и започват да гледат на вас доста по-критично. От друга страна, понякога е добре да имате подкрепа и някой, който да помага със служебните ти задължения и посветените в проблемите ви биха могли да бъдат незаменими в това отношение. Затова се придържайте към основните факти, без да омекотявате или омаловажавате проблема, но и без да го превръщате в древногръцка драма.

Кажете на клиентите, които неизбежно ще разберат

Всеки, с когото работите, е важно да е наясно, че се налага да се справяте с утежняващи обстоятелства, а това включва и клиентите ви, но отново контролирайте подадената информация много строго. Споделете как се променя графикът ви и как това би се отразило на тях, колко дълго мислите, че преодоляването на кризата би отнело и коментирайте до колко фактът, че няма да сте мигновено на разположение, би се отразил на техния случай/ поръчка/ проект.

Помислете какви действия да предприемете, вие, колегите ви и, в краен случай шефът ви, за да се минимизират последствията от вашата криза за клиентите на фирмата.

Бъдете позитивни и контролирайте емоциите си

Опитайте се държите нервите си под контрол и не говорете, нито с шефа, нито с колегите си, докато не се поуспокоите. Последното нещо, което искате е да избухнете в сълзи пред хората и психическата подготовка е много важна за избягването на такава случка.

Репетирайте какво и на кого ще кажете и се опитайте, до колкото е възможно, да внушите на себе си околните позитивизъм. Обградете се от хора, които ви въздействат положително, с които сте по-близки и от началото гледайте на себе си не като на жертва, за да не ви възприемат така и околните.

Вземете си отпуск

Обмислете дали са си вземете известно време отпуска, докато най-голямата буря на личната ви криза не отшуми. Проучете възможностите за платен, неплатен и медицински отпуск, както и варианта, в който ще можете да работите от вкъщи за известно време.

Работата може да ви осигури необходимото понякога разсейване от личните проблеми, но ако не можете да се концентрирате върху нея изобщо и сте нетрудоспособни, по-добре е да не се пречкате в офиса, където други хора биха могли да ви заместят и в крайна сметка схемата на действие да не пострада тежко.

Поставете си граници

Бъдете максимално дискретни и не организирайте срещи, свързани с решаването на проблема на или по време на работа, до колкото е възможно.

Освен това се уговорете с хората, участващи в кризата, по кое време и в какъв случай би било удачно да се свързват с вас. Не искате, докато сте на работа, телефонът ви да звъни постоянно и за най-незначителни неща. Установете приоритети на спешност на ситуациите с вашите близки и лимитирайте този стрес през работно време, доколкото е възможно.

Проявете уважение към хората

Към тяхното време и внимание – дори най-близките колеги и приятели имат своя лимит на информация и чужди проблеми, които могат да поемат. Вършете работата си и оставете и тях да свършат своята и не се разтоварвайте постоянно върху тях. Не забравяйте, че в колкото и тежко положение да сте попаднали, всички ваши колеги си имат и собствени проблеми, затова бъдете нащрек да не прекрачите границите на приятелството в офиса.

Бъдете благодарни

Щом бурята отмине, не забравяйте да благодарите на хората, оказали ви подкрепа. Не е необходимо да правите някакъв грандиозен жест, но не пропускайте да отбележите колко сте благодарни за помощта им, тъй като те по никакъв начин не са били длъжни да ви я окажат.

КоментариКоментари