IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Надценяването на работата в екип

12 април 2013 10 30

Пет големи недостатъка на отборния труд

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

В последните години умението за работа в екип като че ли се преекспонира и се издига в култ. Почти всяка съвременна фирма залага на модерните тийм-билдинги и обучения в екипи, но дали си заслужава?

Ясно е, че всяка компания има нужда от силен отбор от играчи, за да се представя добре и да върви напред. Но дали всички специалисти могат да бъдат част от един добър екип?

Ето и няколко мнения в обратната посока, взети от книгата-бестселър „Top Dog: The Science of Winning and Losing" на журналистите По Бронсан и Ашли Меримен.

1. Отборите не винаги са добра идея

Отборът не е автоматично по-добър, отколкото всеки един индивид в него. Дори може да бъде по-лош. Това се нарича "лошо сътрудничество" или "загуба на процеса". Хората имат склонност да работят по-малко, когато действат в екип. В същото време, може да се окаже, че губят повече време. Според Университета на Северна Каролина производителността на всеки човек може да падне до 40%, когато той е част от екип. Досега няма сериозни доказателства, че фирмите, които имат екипно ориентирана структура, печелят повече пари.

2. 90% от успеха на екипа е ясен, преди той да започне работа

Има едно правило "60/30/10". Според него 60% от съдбата на отбора се дължи на ефикасността на ръководителя на екипа, независимо от целта на отбора. Още 30% от съдбата на екипа се дължи на сътрудничеството на „съотборниците" и по-точно на това как те си поделят отговорностите и задачите. Тоест дотук 90% от съдбата на отбора е решена, а истинската работа още не е започнала!

3. Определянето на ролите е най-важното нещо

Ако ролите в един екип не са раздадени правилно, то качеството на този екип може да бъде под голям въпрос. Идеята, че членовете на екипа трябва да бъдат равни и взаимозаменяеми е напълно погрешна. В добрите екипи всеки участник знае ролята си, но това не значи, че е равен на останалите си колеги.

Д-р Едуардо Салас от Университета на Централна Флорида, изследващ ефективността на екипите, смята че единствената стратегия за успех на един отбор е, когато всеки служител се фокусира върху това, в което е най-добър.

4. Не всеки трябва да бъде „екипен играч"

Голяма заблуда е, че за да бъде успешна една фирма, трябва да назначава само служители, които умеят да работят в екип. Изследванията показват, че бизнес оркестрите често звучат фалшиво, защото „музикантите" в тях са съперници, които водят задкулисни спорове и раздори. Обикновено те постигат измамна хармония само пред очите на шефовете си.

5. Всеки служител е специален

Всеки човек трябва да се чувства специален, за да има мотивация. Екипната работа често намалява мотивацията, защото хората работят „в сянка", а не изпъква личността им. Членовете на един екип няма да работят толкова усърдно за нещо, за което няма да получат лични овации. Те няма да се раздадат докрай, ако няма шанс собствената им звезда да блесне. Много по-лесно за шефовете би било, да възлагат отговорности на отделни индивидуалности и да следят работата им изкъсо. Тогава очакванията за техните изпълнения ще са много по-високи, а те ще се стараят много повече.

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари

Никодим ( преди 10 години )
Добра статия.Екипа трябва да е като оркестър ,тоест всеки да прави това в което е най-добър подчинявайки се на общата хармония.Така няма да има скрити борби за надмощие но и шефа не бива да гали по косъма само уж отличниците а напротив да изисква от тях още повече.Все пак за подчертано творческите дейности добре е да има прикачени и самотни таланти но да не ги набутват в отобора защото или ще възникне конфликт или те ще намалят творческата си ефективност в колективната среда.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар