IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Яна Данаилова: Жената е отговорна за хранителните навици на членовете на семейството си

14 октомври 2021 16 30

Водещата на предаването „Линия „Здраве“ споделя тайните си с читателите на Tialoto.bg

Снимка: Bulgaria ON AIR

Яна Данаилова е водещ на различното предаване със здравна тематика в ефира на Bulgaria ON AIR „Линия „Здраве“, което се излъчва всяка неделна сутрин от 09:30 часа и представя интересна и важна информация по достъпен, разбираем, интригуващ и интерактивен начин за актуалните теми за човешкото здраве, разгледани през призмите на физиологията, нутрициологията, холистичната и конвенционалната медицина.

Тя е магистър физиология на човека, магистър мениджмънт на храните и храненето, магистър здравен мениджмънт, дипломиран нутриционист и сертифициран учител по йога. Участва в редица семинари на тема здравословно хранене и личностно развитие, като от няколко години специализира в областта на здравословното хранене като ефективна мярка за превенция и част от цялостния комплекс от мерки за възстановяване на здравето при наличие на болестен процес. Работи активно в посока популяризиране на здравословния начин на живот, повишаване на хранителната култура и подобряване на хранителните навици на обществото.

Здравейте, Яна, имате вид на супержена – гордеете се с щастливо семейство и три деца, имате перфектна фигура, сияещо излъчване, успешна кариера, множество последователи, а отскоро имате и свое предаване „Линия „Здраве“ по Bulgaria ON AIR. Все пак имате ли си своите моменти на неувереност? Какво може да Ви извади от равновесие и защо?

Искрено благодаря от сърце! Ще бъда максимално искрена и откровена. Трудно се постига баланс между работа и семейство, трудно се носят много дини под една мишница, трудно, но не е непосилно. Най-важно е човек да има приоритети и да подрежда дните и заетостта си спрямо тях. За мен мой абсолютен приоритет са децата ми, всичко останало върша, когато имам време. От друга страна, животът ме е научил да използвам всяка своя минута пълноценно. Всеки един от нас разполага точно с 24 часа или 1440 минути на денонощие и сам решава как да оползотвори това свое време.

Яна Данаилова

А кое е любимото ви не чак дотам здравословно изкушение и колко често си го позволявате? Всеки човек има нужда да нарушава дисциплината от време на време, нали? Дори има модерни сред знаменитостите режими на хранене, в които има по един ден, в който може да се яде всичко, да се пие алкохол.

И аз съм човек, и аз имам своите слабости. Обичам хубавото вино, обичам ароматното кафе и преди да пожелая своето трето детенце, от време на време, се отдавах на тези изкушения. Откакто със съпруга ми решихме да имаме трето детенце, преустанових на 100% консумацията на алкохол и кафе. В момента кърмя, така че тези мои слабости остават за някога напред във времето, когато мъничката Ани ще се храни напълно самостоятелно.

Какъв съвет бихте дала на хората с по-голям апетит, които огладняват по-честичко и не могат да се лишават? Те как да променят начина си на мислене относно храненето и да потушат вечния глад?

Един от триковете да не огладняваме често е да консумираме по-голямо количество фибри и добри мазнини. Фибрите набъбват в интестиналния ни тракт и създават усещане за ситост, а мазнините са най-питателната храна с цели 9 калории на грам, за разлика от белтъчините и въглехидратите, които ни носят по 4 калории. Също така е добре да избягват бързите въглехидрати, които водят до резки пикове в нивата на кръвната захар, оттам до висок синтез на инсулин, който пък понижава кръвната захар и ние отново изпитваме непреодолим глад за сладко. Този омагьосан кръг на резките промени в нивата на кръвната захар можем да преодолеем като избираме комплексни въглехидрати, които бавно освобождават своята глюкоза, не водят до пикове в инсулиновите нива и също така създават усещане за дълготрайна ситост.

Вие самата имате ли някакъв нездравословен навик, с който сте се преборила през годините? Ако да, как сте успяла – с помощта на волята или сте имала някаква специална мотивация за това?

Моят най-нездравословен навик е да си лягам късно. Поради натовареното ми ежедневие често ми се налага да оставам до по-късно, нездравословна практика, с която усилено се борех преди година. Смея да твърдя, че имах известен напредък, но след раждането на Ани планирането на времето и режимът са мираж за мен и отново остават в плановете за едно по-добро „аз“ в недалечното бъдеще.

Кажете ни какво смятате за глутеновата непоносимост? Мода ли е, наистина ли толкова много хора я имат и изобщо какво мислите, трябва ли да намалим храните с глутен и защо?

Глутеновата ентеропатия е заболяване, протичащо като хроничен ентерит, което се дължи на вродена или придобита непоносимост към белтъка глутен. Важно е да разграничаваме цьолиакиата от повишената чувствителност към глутена, както и от алергията към продукти, съдържащи глутен. При повишена чувствителност към глутен, при неговата консумация е налице остра стомашно-чревна реакция, без характерните за цьолиакия изменения в интестиналния тракт.

При алергия към глутен консумацията на съдържащите го храни води до различна по тежест алергична реакция (задух, оток, обрив и други). Средно около 1% от населението по света страда от цьолиакиа. Тези хора наистина не бива да консумират глутен. Има редица автоимунни и алергични състояния, които налагат преустановяването на консумацията на глутен. Проблемът с глутена идва от прекомерната ни експозиция към него, която отключва повишена чувствителност и алергични реакции, ако нямаме проблеми с консумацията на глутен, можем да консумираме умерени количества.

Яна Данаилова

А как се хранят членовете на вашето семейство – съпругът, двете Ви по-големи деца, близките Ви роднини? Всички ли са повлияни от Вашата философия за здравословно хранене или имате дебати и с тях по темата?

У дома всички се шегуват: „Няма начин да живееш с Янчето и да не се храниш здравословно“. Дъщеря ми допълва: „Вкъщи и да искаш да напълнееш, просто няма от какво“. Истината е, че в едно домакинство обикновено майката или жената определят семейното меню и в голяма степен са отговорни за изграждането на хранителната култура у дома. Макар да не съм наложила изцяло своя растителен начин на хранене у дома, аз готвя и аз избирам хранителните продукти, така че упражнявам сериозен контрол над храната, която се сервира на трапезата на моето семейство. У дома не се купуват никакви рафинирани десерти, лъскави пакетирани храни, храни, попадащи в категорията „джънк“. Децата ми са свикнали с тази култура на хранене, така са отгледани и възпитани и нямаме дебати по темата у дома. Това, което забелязвам обаче е, че постепенно философията ми на хранене повлиява не само собственото ми семейство, но и близки, роднини и приятели. Бавно и постепенно започват да се допитват до мен и да заимстват от моя опит и знания в дебрите на здравословното хранене.

Вие сте веган и сте убедена в силата на суровоядството. Споделяли сте, че консумирате само и единствено храна, родена от „недрата“ на майката Земя. А подходящо ли е веганството за подрастващия организъм на децата в пубертета както и за хората, които спортуват активно? Като нутриционист какво съветвате вашите клиенти – тийнейджъри и активни спортисти?

Моето лично мнение съвпада с официалното становище на американската диетологична асоциация, а именно: „Добре планираните вегетариански диети, включително строго вегетарианската или веган диетата, са здравословни, пълноценни като хранителен профил и могат да осигурят ползи за здравето в профилактиката и превенцията на определени заболявания. Добре планираните вегетариански диети са подходящи за всяка една възраст от човешкия живот, включително бременност, кърмене, бебешка възраст, детство, зряла възраст, както и за активни спортисти“.

Българите сме известни като „болна нация“ (висока средна смъртност, висок процент на сърдечносъдови, онкологични и други хронични заболявания и т. н.) Смятате ли, че има шанс към промяна на тази негативна тенденция. До кого най-вече се надявате да стигат съветите Ви?

Не спирам да твърдя, че храната е ключов детерминант на човешкото здраве. Ако ние сме това, което ядем, явно, за да заемаме водещи позиции в Европа и света по смъртност и заболеваемост на населението, има нужда от сериозно подобрение на хранителната ни култура. За хората, които ме познават, не е тайна, че лична моя кауза и мисия е промяна на менютата в детските градини и ясли. Ако се зачетете в тях, ще установите, че от най-ранна детска възраст българчетата се хранят с изобилие от рафинирано брашно и захарни изделия. Те са предпоставка за натрупване на излишни килограми, които след това са сериозен рисков фактор за развитие на метаболитни, ендокринни, хормонални, сърдечносъдови и дори онкологични заболявания.

Винаги обичам да казвам, че превенцията е в пъти по-ефективна от лечението. Смятам, че изключително важно и крайно наложително е да се обърне сериозно обществено внимание върху подобряването на хранителната култура и здравословните навици на населението с цел недопускане на болестен процес на всяка една възраст от живота на човек.

Според Вас какви са нагласите сред младите хора – да се хранят все по-нездравословно с бърза и преработена храна или точно обратното – да се замислят какво консумират и да се „отварят“ към по-здравословния начин на живот?

Лично аз съм свидетел и на двете тенденции. От една страна подрастващите, учениците и тийнейджърите разполагат с изключително ограничени финансови средства и се хранят с възможно най-нездравословната и евтина храна, притиснати от финансовите ограничения, но същевременно и неинформирани от рисковете от консумацията на подобна храна за здравето им в дългосрочен план. Като всички млади хора те възприемат себе си за вечни. От друга страна, на малко по-зряла възраст младежите започват да осъзнават значимостта на храната за тяхното здравословно благосъстояние, донякъде водени от желанието да изглеждат добре, включват здравословни навици в своето ежедневие като регулярна двигателна активност, избор на по-здравословни храни, уелнес процедури, почивки и други.

Неприятната истина е, че биохраните, както и т. нар. „суперхрани“ са по-скъпи и не са по джоба на много българи. Какво бихте посъветвала тези хора, които наистина имат желание да се хранят по-здравословно, но средствата не им стигат?

Да! Да се храним здравословно изисква средства и не е по джоба на всеки един българин. Но добрата новина е, че супер храните имат и своите по-достъпни български алтернативи. Например българското просо е еквивалент по хранителна стойност на екзотичната киноа, магданозът на спирулината, шипката на годжи бери. На българската земя се раждат изключително много здравословни храни, които спокойно можем да включим в менюто си без да товарят излишно нашия бюджет като тученица, коприва, глухарче, хинап, фасул, мед, пчелен прашец и др.

Разбира се, проблемът остава с храненето навън, където здравословната храна е в пъти по-скъпа, от т. нар. джънк храна. Ето защо винаги съветвам хората, с които работя, да приготвят и да си носят храна от дома. Да не забравяме, че в процеса на приготвяне на храната ние влагаме и своята енергия и любов, които са не по-малко лечебни за тялото и душата от нутриентния състав на храната.

Във Ваши публикации в социалните мрежи казвате, че обожавате мангото и обяснявате защо. А какво смятате за теорията, че трябва да консумираме основно регионални и сезонни плодове и зеленчуци?

Светът не е това, което беше. Ако нашите баби и дядовци не са излизали от селото, в което са родени, консумирали са само местна храна и техният интестинален тракт е бил адаптиран само към тази храна, то ние живеем в космополитен свят, пътуваме и познаваме чужди кухни и сме възпитали храносмилателните си ензими да разграждат и т. нар. вносни и чужди храни. Освен това, много малка част от храната, която българинът поставя на трапезата си, реално е отгледана и произведена в България. Така че да се опитваме да се придържаме към правилото да се храним само с българска храна, ще бъде непосилно за всяко домакинство. Смятам, че можем да се възползваме от вкусовите качества и ползи на всяка екзотична храна, стига да не пренебрегваме и българските продукти. Здравето е в разнообразието, така че не бива да робуваме на догми и парадигми, а да даваме на тялото си разнообразна, питателна и здравословна храна.

Споделяли сте, че вярвате, че всички болести започват в чревния тракт. Разкажете ни повече за това, кога го осъзнахте сама за себе си – с помощта на науката или чрез личен опит/наблюдения? Какво мислите за алергиите и те ли тръгват от червата? Трябва ли да пием пробиотици?

80% от нашия имунитет се намира в гастроинтестиналния ни тракт. Чревната лигавица съдържа 3 пъти повече плазмени клетки от костния мозък, далака и лимфните възли взети заедно и благодарение на това тя представлява най-големият имунологичен орган в човешкото тяло или т. нар. чревно асоциирана имунна система. Ето защо здравето ни до голяма степен зависи от състоянието на нашия микробиом. Редовната консумация на високо преработена храна, съдържаща големи количества консерванти, овкусители, подобрители и други химични съединения, които откриваме с абревиатурата Е-та върху етикета, компрометира здравето на нашия микробиом и създава благоприятна среда за растежа на отрицателни бактерии, води до дисбиоза и създава условия за развитие на болестотворни процеси.

Лично аз от най-ранна детска възраст имам интерес към здравословното хранене. Още в училище съучениците ми ме възприемаха като странна, заради фокуса ми върху здравословната храна и отказа ми да консумирам тъй наречените джънк храни. Този интерес се задълбочи с годините и последните десетина години бе подкрепен с научна експертиза. Днес работя активно и промотирам здравословния начин на живот и хранене, а като магистър по човешка физиология и хранене се старая да помагам на хората да подобряват своите житейски навици и здравословен статус.

Относно алергиите – именно прекомерната ни експозиция на високо индустриализирана храна, с висока степен на преработка, отдалечена от природата, е една от причините за бума не само на алергичните, но и на редица автоимунни състояния. Човешкото тяло не може да се справи с всички химикали, на които е изложено в ежедневието и съответно имунната система реагира. В случай на алергични реакции имаме експресивна реакция на имунната система, а при автоимунните заболявания на принципа на молекулярна мимикрия, тялото обърква чуждите белтъци и насочва антитела срещу собствените си клетки. Приемът на пробиотици оказва благотворен ефект върху гастроинтестиналния тракт, но ако не променим навиците си на живот и хранене не можем да очакваме че дадено хапче може да бъде панацея.

Яна Данаилова

Освен нутриционист и тв водеща, вие сте и йога инструктор. Кога преоткрихте тази древна източна практика и за колко време успяхте да видите положителния ефект от практикуването й? Разкажете ни повече за това. А само с нея ли поддържате фигурата си?

Любовта ми към йога датира от около 10 години, като именно срещата ми с йога преобърна възприятията ми за движение и спорт. Йога е философия на живот и за разлика от класическия спорт, тя действа лечебно не само на физическо, но и на духовно, ментално, психическо и емоционално ниво. Обичам да казвам йога не отнема, йога дава време. Древните индийци казват, че човек е здрав, докато е гъвкав гръбнакът му. Ежедневните занимания с йога проникват в дълбочина не само в мускулатурата, но също така спомагат за доброто разтежение на сухожилията и фасцията, подобряват циркулацията, лимфопотока и енергопотока на човешкото тяло, балансират чакрите, а оттам органите и системите.

Йога успокоява ума, учи на дисциплина, смирение, заземява ни и най-вече ни учи да обичаме себе си, тялото си и душата си. Йога е оптимално съчетание между усилие и ненасилие. Овладяването на всяка една асана е път на изследване на собствените ни умения и възможности, път на любов към душата, към духа, към материята, към любовта. Да, в момента поддържам тялото си само и единствено с йога. Йога практикувах и по време на своята бременност.

Няма възраст, в която да не можем да започнем да практикуваме. Йога има своите терапевтични и лечебни свойства, както за малки, така и за големи. Чакам с нетърпение Ани да порасне мъничко, за да я докосна до магията на йога и да запаля и у нея пламъка и любовта към тялото и здравето.

Как минава един Ваш типичен ден? Какво е едно Ваше примерно дневно меню?

В момента ежедневието ми е изцяло съобразено с ритъма на моята тримесечна дъщеря, кърмя я ексклузивно, така че съобразявам всички останали ангажименти с нейния ритъм. Ежедневно практикувам йога и провеждам консултации със своите клиенти. Храненето ми остава изцяло растително, но често ми се налага да се храня на крак или с Ани на ръце. До 12 часа консумирам само сурови плодове и зеленчуци, ядки, семена и микрорастения. След това в менюто ми, освен сурови храни, мога да включа и готвени – например зърнени и варива, като отново превес взема суровата храна и съставлява около 85-90 % от менюто ми. Старая се калорийният ми прием да е около 3000 калории на ден, за да обезпечи енергийните нужди на моя организъм, както и процеса на лактация. Менюто ми е наситено със супер храни, храни с висока нутриентна плътност, които да посрещнат нуждите от есенциални хранителни вещества на моето тяло и това на мъничката, растяща като гъбка, Ани.

Често споделяте със своите последователи оригинални и здравословни вегански рецепти, откъде черпите вдъхновение за тях – сама ли ги измисляте или заимствате отнякъде?

Бих определила себе си като самоук кулинарен талант. Сама измислям своите ястия, като с годините съм открила божествени за мен вкусови комбинации. Най-голямото предизвикателство, разбира се, е като майка и жена да приготвям вкусна и здравословна храна не само за мен, но и за всички у дома. Децата като цяло имат вродена резистентност към здравословните храни, особено тези, обагрени в зелено, и е истинско изкуство да накараш детето не само да опита, но и да заобича здравословната храна. Но пък наистина е голяма награда за мен като майка да наблюдавам как децата ми си хапват здравословна храна с наслада.

Снимки: Личен архив

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари