„Изкуплението Шоушенк“ днес е филм, харесван от милиони хора по целия свят и дори определян като шедьовър на съвременната кинематография. На 23 септември 2024 г. се навършиха 30 години от премиерата на хитовата лента с Морган Фрийман. Успехът на продукцията обаче невинаги е бил толкова добър.
Затворническата драма по книгата на Стивън Кинг претърпява комерсиален удар след представянето си през 1994 г. Първоначално лентата не успява дори да възстанови скромния си бюджет.
Когато „Изкуплението Шоушенк“ излиза по кината преди 30 години, по всичко изглежда, че ще бъде касов хит. Все пак е базиран на романа на един от най-продаваните автори в света. Режисьорът и сценарист Франк Дарабонт е толкова сигурен, че историята е идеална за филмиране, че през 1987 г. купува правата да го адаптира сам.
„Намирах историята на Стивън Кинг наистина толкова завладяваща и толкова трогателна, че за мен беше просто естествена като филм“, споделя Дарабонт пред Стюарт Макони в програмата на BBC4 The DVD Collection през 2004 г.
Историята разказва за Анди Дюфрен, мъж, осъден за убийството на съпругата си и нейния любовник. Благодарение на приятелството си със съкилийника си Елис „Ред“ Рединг, Анди оцелява и в крайна сметка триумфира над брутално суровите условия в затвора Шоушенк.
За да заснеме всичко перфектно и максимално автентично, режисьорът намира идеалното място, за да изобрази пред камерата безмилостния готически затвор. Държавната реформатория в Охайо е открита през 1896 г. и е била активна до 1990 г., когато е затворена поради твърдения за нечовешко отношение към затворниците.
„Не можете наистина да имате такова място, без да се усеща дълбоко отчаяние, което потъва в този камък. И всички го усетиха, всички в актьорския състав и екипажа го почувстваха. Така че беше много потискащо място за заснемане на филм. Хората биха казали, че чувстваш тъгата на това място или чувстваш призраците на това място.“, казва още Дарабонт.
Продукцията привлича и двама от най-добрите актьори за главните роли. Тим Робинс, който играе Дюфрен, получава две номинации за „Златен глобус“ за други роли предишната година, като печели наградата за най-добър актьор за „Играчът“. Морган Фрийман, избран за ролята на Ред, по това време вече два пъти е номиниран за „Оскар“. Забележително е участието на Фрийман в уестърна на Клинт Истууд от 1993 г., Unforgiven, който, освен че е на върха на боксофис класациите, филмът печели четири награди „Оскар“.
Продуцентът Лиз Глоцър споделя, че реакциите на публиката на пробните прожекции са били невероятни.
„Искам да кажа, че това бяха най-добрите прожекции някога“, споделя Глоцър пред Vanity Fair през 2014 г. Преди световната премиера на филма, надеждите за успех са големи.
Продажбите на билети от първоначалното пускане в кината са незадоволителни, като успяват да възстановят само 16 милиона долара от целия бюджет от 25 милиона долара в САЩ.
Въпреки невероятната кинематография, добра история и забележителна актьорска игра, „Изкуплението Шоушенк“ се бори за вниманието на зрителите едновременно с високата конкуренция на хитови продукции като „Форест Гъмп“ и „Криминале“.
Добрите диалози, поразителната кинематография и филмовата музика на двата филма привличат огромно медийно внимание, което за момент засенчва по-интроспективния сюжет на „Изкуплението Шоушенк“.
Мрачната обстановка и липсата на женски образи най-вероятно допринася за по-непривлекателния избор на филм, в сравнение със заглавия като „Цар Лъв“, „Скорост“ и „Маската“, излезли горе-долу по същото време. Въпреки че филмът е номиниран за седем награди на Филмовата академия, включително за най-добър актьор за Фрийман и най-добър филм, в крайна сметка не печели нито една награда. Шедьовърът на Том Ханкс „Форест Гъмп“ се оказва големият победител с шест награди „Оскар“.
Макар и повечето зрители, гледали филма по кината, да са го харесали, за тях е трудно да запомнят сложното заглавие. За щастие лентата изживява своя апогей в ерата на домашното кино. С пускането си на VHS, историята на филма за човешката издръжливост, приятелство и силата на надеждата, излиза на преден план сред публиката, която го е пропуснала в киносалона.
„Станахме най-наеманото видео през 1995 г. Просто бум! И тогава това предаване от уста на уста започна да расте и расте и расте.“, разказва Дарабонт пред BBC през 2004 г.
От 1997 г. честите излъчвания на филма по кабелни телевизии му помагат да достигне до още по-широка аудитория. По времето, когато режисьорът се появява по BBC през 2004 г., „Изкуплението Шоушенк“ многократно е определян като един от най-великите филми, включително е избран за най-добър филм, който никога не е печелил „Оскар“ в анкета на Radio Times на BBC.
В списъка на Internet Movie Database (IMDB) с най-добрите 250 филма, по гласуване на редовни потребители, в момента се намира на върха, дори над шедьовър като „Кръстникът“.
„И това, което е наистина странно, е, че инерцията никога не изглежда да е изчезнала. Тя просто продължава. Което е прекрасно.“, отбелязва режисьорът на лентата.
През тези първи 10 години след излизането на филма, бумът на интернет води до разрастващи се общности от фенове, които обсъждат пламенно темите и изображенията на филма онлайн. Филмът все още се интерпретира по много различни начини, а една от теориите е дори метафората с образа на Иисус Христос.
Може би най-голямото одобрение за „Изкуплението Шоушенк“ е 2015 г., когато Библиотеката на Конгреса на САЩ добавя филма към Националния филмов регистър.
„Изразявам дълбоките си благодарности на всички, които го избраха за вписване в Националния филмов регистър. И най-вече на публиката, която прегърна нашия филм и го поддържаше жив през всичките тези години.“, споделя Дарабонт за оказаната чест.
Коментари