Да избираме парфюм за себе си или за друг е истинска философия. Казала го е Коко Шанел, която ни уверява, че уханието е отражение на личността на човека и най-добрият стил, който е невъзможно да видиш, но и невъзможно да забравиш.
Сред смазващото многообразие от аромати на пазара, да намериш своя е наистина рядкост. Но има някои важни аспекти на този избор.
До края на 19-ти век парфюмите са се произвеждали предимно по поръчка. Тогава се появила есенцията нероли – екстракт от цветовете на портокалово дърво, която се използва в парфюмерията и до наши дни.
През 1709 г. малката фабрика на Йохан Фарин произвела парфюма „Eau De Cologne“, известен по целия свят като „кьолнската вода“, която била любима на Наполеон Бонапарт. В края на 19-ти век парфюмите станали и масово достъпни.
Според учените човешкият нос различава около 10 хиляди миризми. Някои от тях са ни приятни, други възприемаме като неутрални, а трети асоциираме с опасност, страх и съответно се отдръпваме от човек, който ухае на тях. Щастливо изключение от правилото можем да наречем уханията на цитрус и на пролетни цветя, които са еднакво добре приемани от почти всички хора.
Експертите се опират на няколко обективни фактора при избора на парфюм: възраст, статус, характер, а останалото е въпрос на индивидуално възприемане. Много от парфюмеристите смятат, че повечето аромати не трябва да се разделят на мъжки и женски, както е било в началото на възникването на парфюмерията.
Тайните на добрия избор
1. Ако все още не сте узрели за индивидуален аромат, добре е да направите своя избор в магазин. За да откриете „своя“ парфюм, се налага да отделите време, тъй като нетренираният нос не възприема повече от 4 аромата наведнъж, а в магазина миризмите се смесват една с друга.
2. В никакъв случай не вдишвайте аромата от капачката или директно от флакона. Задължително е да напръскате върху блотер, да изчакате малко, след което да започнете да „слушате“ аромата. Ако ви допадне, може да напръскате върху китката и отново да изчакате известно време. Това се прави, за да разберете как се „отваря“ароматът върху кожата.
3. Покупката на парфюм не трябва да бъде импулсивна, защото ще се окаже след време, че ухаете съвсем не на това, което сте си купили. Ако купувате парфюм докато сте в гореща страна, помислете как той би ви стоял в условията на климата на вашата страна. За зимата са по-подходящи нотки на кожа, дърво и подправки. Лятото обикновено ухае на плодове и цветя.
4. Не забравяйте, че възприемането на вашия образ от околните зависи от количеството парфюм, което сте сложили върху себе си. Леката и едва доловима следа от аромат интригува и буди фантазията, а тежката следа демонстрира нарочно емоционалността ви, което е натрапчиво и отблъскващо.
Класификация на ароматите
Открояват се ясно няколко семейства аромати, които са в основата на производството на парфюмите. Те имат минимум от съставки, които е добре да знаем. Ето кои са:
- цветисти (роза, жасмин, виолетка, нарцис, тубероза и т. н.)
- дървесни (кедър, пачули, ветивер, мирта, хвойна)
- кожа (катран от бреа, ванилия)
- ориенталски (нотки на амбра, мускус, ванилия, сандал, канела)
- цитрусови (бергамот, лимон, лайм, мандарина, портокал, грейпфрут)
- шипрови (нотки на пачули, галбан, тамян и бергамот)
- тревисти (включват в себе си ухание на лавандула, дъбов мъх и кумарин, които се съчетават отлично с дървесни нотки)
Експертите съветват обаче, при избора на парфюм да се ръководите предимно от вътрешното си усещане и да забравите за всякакви класификации. Не съществуват модни или немодни аромати, има само такива, които ви харесват или не, предизвикват емоциите ви и създават настроение.