fallback

Безопасно ли е да пазаруваме онлайн по време на пандемия?

22 March 2020 18:00

Може ли вирусът да се пренесе по този начин?

Само за няколко дни коронавирусът успя да промени ежедневието ни с пълна сила. В момента е добре да стоим колкото се може повече вкъщи и да носим маски и ръкавици, когато пазаруваме. Заразяването, тръгнало от Китай в края на 2019 година, вече е обявено за пандемия и се намира на всеки един континент.

Една от препоръките на Световната здравна организация и държавните власти, е хората да се изолират напълно дори от приятелите си. Независимо, че сте много близки със съседите и всеки ден пиете заедно кафето си, хубаво е тази рутина да спре в следващите седмици.

Снимка: Pixabay

Затворени бяха много търговски обекти, отложени бяха и стотици културни събития. Много хора имат възможност да работят от вкъщи и вече новото нормално положение е пазаруването онлайн и поръчването на храна до дома. Някои от нас използват купуването на дрехи и обувки като разсейване от реалността, а други го правят, за да подкрепят любимите си марки, които в момента изпитват големи финансови затруднения.

Ако и вие попадате в една от тези групи, най-вероятно сте се чудели дали коронавирусът може да се пренесе чрез пакетите, които получавате. Също така, някои от нас се притесняват и за доставчиците и тяхната безопасност.

Експерти отговарят на някои от най-често задаваните въпроси, свързани с онлайн пазаруването по време на пандемия:

Може ли вирусът да оцелее върху пощата или пакетите ми?

Според здравните власти, има много малък шанс коронавирусът да се разпространява чрез пощенски писма или пакети. Това е така, защото те пристигат при вас след няколко дни и преминават през различни стайни температури, където вирусът рядко може да издържи.

Д-р Фредерик Дейвис казва пред InStyle, че хората не трябва да се притесняват за своите покупки, тъй като най-големият риск от заразяване е в първите няколко минути. След това той започва да намалява и процентът му стига до 0, когато се озове във външна среда.

Снимка: Pexels

Въпреки че наскоро беше съобщено, че коронавирусът издържа до 24 часа на повърхности като картон и пластмаса, д-р Никет Сонпал бърза да успокои клиентите. „Тези тестове са правени в идеална среда, където температурата не се променя“, казва той. Добавя, че тези резултати не са свързани с доставките на пакети.

Все пак, ако искате да бъдете спокойни, може да носите защитни ръкавици, когато отваряте покупката си. Това обаче е изцяло по лична преценка и не е препоръчване от Световната здравна организация.

Също така много от доставчиците вече имат опция, където можете да поискате пакетът ви да бъде оставен пред вратата и да платите сумата онлайн. Така лимитирате всякакви контакти с човека отсреща.

Д-р Сонпал препоръчва и да не лапате пликовете за писма, когато искате да си намерите ключовете или да вдигнете телефона. Той добавя, че не е добре и да облизвате плика, за да го запечатате или пък да го отваряте със зъби. След като сте го отворили, измийте добре ръцете си със сапун.

Да измия ли продуктите, които съм си поръчал?

След като внимателно сме отворили пакета с новите покупки, колко притеснени трябва да бъдем за потенциална зараза по продуктите вътре? Д-р Сонпал твърди, че това не е начинът, по който се предава коронавирус.

Заразата върви от човек на човек и за да можете да се заразите от предмет, някой сериозно трябва да е кашлял или кихал върху него преди да достигне до вас. Все пак, проучванията все още не са достатъчно точни за това колко време коронавирусът издържа върху тъкани.

Снимка: iStock

Затова експертите съветват да не пробвате веднага новите си дрехи. Добре е да ги изперете на минимум 30 градуса преди да ги облечете. Това със сигурност ще ви накара да се чувствате по-защитени.

Защитени ли са доставчиците?

Докато ние си седим вкъщи и избираме рокля след рокля, има хора, които нямат тази възможност. Става въпрос за доставчиците, които обикалят постоянно, за да донесат до нас желания продукт. Затова трябва да помислим и за тяхното здраве.

Ако се чувствате зле, сложете маска преди да отворите вратата на доставчика. Сложете ръкавици, за да не заразите и него. Във все повече държави се въведе изискване хората, носещи продукти по домовете, също да бъдат с ръкавици и предпазни маски.

Снимка: iStock

Някои фирми въведоха и опцията „без контакт“, която ви позволява да поискате от доставчика храната или покупката ви да бъде оставена пред вратата, а вие да платите онлайн.

Ситуацията изисква сериозно отношение и всеки един от нас трябва да бъде отговорен към случващото се. Останете по домовете си колкото се може повече и бъдете #ОтговорниВкъщи.

Автор на статията:
Дарена Найденова
Сподели
въпроси пазаруване онлайн отговори коронавирус пандемия COVID-19 ОтговорниВкъщи
1 коментара
fallback