IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Спокойно, нямате алцхаймер! Имате дефицит на В12

24 април 2021 10 30

Вижте и защо вегетарианците се нуждаят от добавка с този ключов витамин

Istock

Защо хората, които предпочитат вегетариански или вегански начин на хранене редовно чуват противоречиви мнения за своята диета? Отказът от консумация на месо и/или млечни продукти е сравнително здравословен и върши отлична работа, ако човек иска да намали теглото си. Но е добре да сте наясно, че вероятно ще се наложи да приемате добавка с витамин В12, ако не искате с времето здравето ви да се влоши неусетно. Важно за веганите и вегетарианците е те да разберат истината за функциите на този основен витамин.

Защо витамин В12 е толкова важен?

На първо място, витамин В12 е необходим за много производствени процеси в организма, включително за образуване на червени кръвни телца, нови нервни клетки и ДНК. Той също така поддържа енергийните ни нива и когнитивните ни функции. Този витамин е основно хранително вещество, което означава, че не се произвежда вътрешно или поне не в достатъчни количества. Така че голяма част от необходимите нива трябва да идват от външни източници или добавки.

Как се проявява липсата му?

Липсата на този важен витамин може да започне да се проявява в рамките на няколко месеца след голяма промяна в диетата, като например изведнъж да станете вегетарианец или веган. Симптомите могат да се влошат с течение на времето и да станат тежки, ако не им бъде обърнато внимание.

Дефицитът на В12 може също да повиши нивата на хомоцистеин в кръвта. Тази аминокиселина създава по-висок риск от сърдечни заболявания и инсулт. Хомоцистеинът може също така да увеличи риска от постепенно образуване на запушвания в артериите, което също може да допринесе за инфаркти и инсулти.

Растежът и заздравяването на тъканите също може да бъде засегнато от дефицитът на този витамин, така че децата, които избират веганска диета, трябва да бъдат внимателно наблюдавани.

Истината за хранителните източници на витамин В12:

Витамин В12 се синтезира от микроорганизми, открити във всички животински храни, с изключение на меда. Каквито и твърдения да сте чували за противното, това са единствените чисти източници на този витамин чрез храна. Така че, докато вегетарианците могат да приемат достатъчно количество чрез яйца, сирене и кисело мляко, то веганите трябва да намерят друг вариант да си набавят B12, за да останат здрави.

Според някои твърдения има и растителни източници на този витамин, например водорасли и някои видове гъби. Тези източници обаче не са надеждни, тъй като не могат да бъдат добре усвоени от човешкото тяло. B12 е уникален и сложен витамин и не всички форми са полезни за хората, включително гореспоменатите растителни форми.

Има много обогатени с B12 храни (например зърнени култури), които според някои проучвания могат да бъдат дори по-ефективни от източниците като червено месо. От друга страна някои изследователи твърдят, че процесът на готвене може да повлияе на качеството и на съдържанието на витамини в месото, което може да донесе успокоение за веганите.

Основни симптоми за дефицит на В12

1. Чувствате се лениви и уморени

Това, че постоянно ви се спи, може да бъде симптом на много неща – пролетна умора, депресия и др. Когато се опитвате да определите причината за сънливостта си, първо се замислете дали спите достатъчно (по осем часа нощен сън). Ако си спите добре нощно време и пак сте уморени, време е да помислите за недостиг на B12.

2. Имате световъртеж

Тази сънливост, причинена от дефицит на В12, често се придружава от световъртеж. Това усещане обикновено се проявява, ако човек се изправи твърде бързо от седнало положение. Освен това, замаяното усещане може да се появи при ходене нагоре или надолу по стълби.

3. Усещате слабост в мускулите

Ако ви липсва В12, освен умора, ще чувствате и слабост в мускулите си. Здравите и силни мускули се нуждаят от значително количество червени кръвни клетки. Без B12 вашите червени кръвни клетки няма да могат да изпращат кислород към другите ви клетки, увеличавайки слабостта в мускулите ви.

4. Имате изтръпване

В допълнение към мускулната слабост, дефицитът на В12 често кара човек да усеща изтръпване. Тези усещания често са вследствие на увреждане на нервите, които пък са причинени от по-ниските нива на кислород.

5. Имате влошена памет

В12 е отговорен и за червените кръвни клетки, необходими за изпращане на кислород в мозъка. Недостигът на кислород в мозъка ще доведе до лоша памет, както и други симптоми на неправилна мозъчна функция. Хората, които страдат от проблеми, свързани с B12, често предполагат, че имат болестта на Алцхаймер. В действителност тези хора не получават необходимото количество B12.

6. Кожата ви е бледа

Ако тенът ви е жълтеникав, това също може да бъде симптом за дефицит на В12. Тъй като кожата също така пожълтява при лица, които са болни от жълтеница, най-добре е да посетите лекар, който да потвърди причината за проблема.

7. Губите вкуса си

Ако имате дефицит на B12, може да загубите част от вкусовите си рецептори – нещо, което се счита за симптом и при инфекцията с коронавирус. Също така може да откриете, че усещате болка в задната част на езика ви.

8. Може да имате проблеми с очите

Липсата на B12 може да причини увреждане на зрителния нерв. Това увреждане може да доведе до замъглено зрение, двойно виждане и дори загуба на зрение.

Ето и някои от другите симптоми за дефицит на витамин В12: болки в ставите, анемия, затруднено дишане, проблеми с равновесието, учестен пулс. Изследвайте нивата на този витамин в кръвта си, ако страдате от депресия и/или параноя!

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари