IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Калциев дефицит: Какви са симптомите и как да го лекувате?

16 януари 2021 12 00

В рисковата група попадат вегетарианци, вегани и хора, алергични към лактоза

Снимка: iStock

Калцият е основен минерал, който се съдържа в млечни продукти, морски дарове и зеленчуци. Когато човек не получава достатъчно количество в хранителния си план или чрез добавки, може да възникне дефицит, който да доведе до симптоми като мускулни болки или чупливи кости.

За съжаление, тялото ни не може само да изгражда калций, което означава, че трябва да си го набавяме отвън. Той помага за поддържането на нормално съсирване на кръвта, свиването на мускулите, включително и сърдечния ритъм, изграждането на здрави кости и зъби. Много хора обаче не консумират достатъчно калций, като това ги излага на риск от дефицит.

Около 99% от калция в организма се съхранява в зъбите и костите. Останалият един процент се намира в кръвта, във вътрешната течна среда, в нашите клетки и тъкани. Във вътрешната течна среда минералът действа като електролит и играе важна роля в сърдечния ритъм и свиването на мускулите.

Признаци за калциев дефицит

Симптомите на недостиг на калций са по-очевидни с течение на времето, но има някои първоначални признаци. Според диетологът Бансари Ачария, дефицитът може да причини симптоми като мускулни спазми, крампи или мускулни болки и неразположения. Диетологът Джинан Бана пък казва, че дългосрочният дефицит на калций може да причини неравномерен сърдечен ритъм, остеопения, остеопороза, повишен риск от фрактура на костите или хипокалциемия.

калций istock

Снимка: iStock

„Когато не получаваме достатъчно калций от диетата си, костите ни коригират дефицита, като отделят минерала обратно в кръвта и телесните течности“, казва диетологът Кели Рашид пред Insider. Ако това започне да се случва често, с течение на времето може да допринесе за ниска костна маса, остеопения и остеопороза. Всички тези състояние увеличават риска от фрактури.

Причини за калциев дефицит

Има няколко начина да получите калциев дефицит, но най-често срещаният е чрез диета с ниско съдържание на калций. Дневният препоръчителен прием варира в зависимост от пола и възрастта:

► Бебета на възраст 0-6 месеца: 200 милиграма

► Бебета на 7-12 месеца: 260 милиграма

► Деца 1-3 години: 700 милиграма

► Деца 4-8 години: 1000 милиграма

► Юноши 9-18 години: 1300 милиграма

► Възрастни 19-50 години: 1000 милиграма

► Мъже 50-70 години: 1000 милиграма

► Жени над 50 години: 1200 милиграма

► Възрастни над 71 години: 1200 милиграма

Докато калцият се съдържа в различни храни, има много причини някой да не получава достатъчното количество. Хората, изложени на по-голям риск от подобно състояние, са вегетарианците, веганите, хората с непоносимост към лактоза и жените в постменопауза. Недостигът на калций може да се появи и при новородени, въпреки че симптомите и причините са различни. Това се нарича неонатална хипокалциемия.

калций istock

Снимка: iStock

Неонаталната хипокалциемия се появява, когато бебето няма достатъчно калций в кръвта си. Симптомите обикновено се проявяват между един ден и няколко седмици след раждането. Въпреки че не всички бебета с неонатална хипокалциемия ще проявят симптоми, признаците, за които трябва да внимавате, включват мускулни потрепвания, гърчове, припадъци, лошо хранене и летаргия. Това рядко състояние възниква поради ниски нива на паратиреоиден хормон или ниски нива на магнезий в организма на детето. По-вероятно е да се появи при бебета с ниско тегло при раждане или при недоносени.

Лечение на калциев дефицит

След като получите диагноза „калциев дефицит“, вашият лекар ще ви помогне да създадете план за лечение. Според диетолозите, всяко лечение зависи от това колко тежко е състоянието и от колко време се е появило. За да увеличите приема на калций, включете следните храни в диетата си:

► Кисело мляко

► Прясно мляко

► Сирене

► Овесена каша

► Бадеми

►Портокалов сок

Наред с увеличаването на приема на калций, уверете се, че консумирате достатъчно количество витамин D, тъй като той помага на тялото ви да усвои и използва минерала. Вашият лекар също така може да препоръча лечение на състоянието чрез калциеви добавки с рецепта. Консумирането на повече от горната граница за дневен прием на калций може да причини проблеми с усвояването на цинк и камъни в бъбреците.

Тази статия само дава насоки и информация за калциев дефицит и как да се справите с него. Ако изпитате симптоми, незабавно се свържете със своя лекар, за да потърсите правилното лечение.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари