Ако планирате да отслабнете, със сигурност сте се сблъскали с дилемата дали да се откажете от мазнините или въглехидратите. Един бърз поглед в нета ще ви вкара в още по-големи дилеми. Изглежда, че всеки има мнение по темата, но ето какво казват две големи изследвания, направени наскоро. Те няма да ви насочат кой тип диета е по-добър, но ще покажат какво е установила науката.

По-малко въглехидрати, по-ниско тегло?

Рафинираните въглехидрати като хляба и производните му се превръщат в захар и водят до бързо огладняване и честа смяна на настроението. Отказването/драстичното намаляване на въглехидрати помага в процеса на отслабване, тъй като тялото гори директно мазнини.

Изследване разглежда как нивата на въглехидрати влияят на разхода на енергия на тялото. В проучването участвали 164 доброволци и резултатите показват, че хората на нисковъглехидратните диети горят повече енергия от тези на високовъглехидратни. Изследването не казва дали първата група доброволци е отслабнала повече.

Дейвид Лудвиг, водещ автор и изследовател от Детската болница в Бостън твърди, че лимитираният прием на въглехидрати помага на тези, които са намалили вече теглото си, да го задържат. Според него подобен хранителен режим е препоръчителен за хора с диабет или склонни към диабет.

Трябва ли да избягвате мазнини, за да сте слаби?

От години хората са били съветвани да намалят мазнините, ако искат да контролират по-добре теглото си, тъй като един грам мазнини съдържа два пъти повече калории, отколкото има в същото количество въглехидрати и протеини. Този подход според мнозина обаче не е много работещ, защото кара отслабващите да наблягат на бисквитки и други рафинирани въглехидрати, които съдържат захар и не се отразяват добре на талията.

Специалистите по хранене от друга страна не са съгласни с крайното намаляване на мазнините, защото те съдържат важни съставки за тялото и носят усещане за ситост.

Кое от двете е по-доброто решение?

Друго голямо изследване, направено през миналата година, твърди че и двата подхода са еднакво ефективни. Резултатите са строго индивидуални, но ако човек се придържа към който и да е от двата хранителни режима в рамките на година, би трябвало да се раздели с 6-7 кг. Авторът на изследването споделя, че тези резултати не противоречат на доказаното от Лудвиг, а просто добавят, че човек трябва да бъде по-гъвкав в начините на сваляне на килограми. Участници и в двете групи са били посъветвани да наблягат по-малко на рафинирани захари.

Какво работи наистина?

Загубата на тегло е проста математика – най-важното е да поемате по-малко калории и да изразходвате повече. Като междувременно да давате на тялото необходимите полезни вещества.