IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Пиер Карден: Името ми е по-важно от самия мен

29 декември 2020 18 00

Създателят на нестандартната мода си отиде от този свят на 98 години

Снимка: БГНЕС

Пиер Карден диктуваше модата в продължение на седем десетилетия. Той успя да въведе геометричните фигури във висшата мода и да постави името си върху всичко – от дрехи до мебели, от парфюми до химикалки. За съжаление, на 29 декември едно от лицата на модата почина на 98 години. Смъртта му бе обявена от композитора Лоран Петиджир, който е постоянен секретар на Френската академия за изящни изкуства.

Карден премина от света на поръчковата мода за частни клиенти към създаване на дизайни за цялото общество. „Казваха, че прет-а-портето ще заличи името ми, но това ме спаси“, казва дизайнерът. Пиер споделя, че винаги е вярвал в масовия тираж. Според него, няма нищо срамно в това да напуснеш златните салони и да излезеш по улиците.

Пиер Карден

Снимка: БГНЕС

Син на богат търговец на вино, Карден е роден близо до Венеция на 2 юли 1922 година. Той и семейството му бягат от фашистка Италия и се местят във Франция, когато дизайнерът е едва на две години. Когато е едва на 14 години Пиер започва да работи като шивач. На 23 се мести в Париж, за да учи архитектура и работи с модната къща Paquin, а по-късно и с Елза Скиапарели. Във френската столица той се запознава с режисьора Жан Кокто и помага за проектирането на маски и костюми за филма La Belle et La Bete от 1946 година.

През 1946 година се мести да работи в модната къща Christian Dior, където е нагърбен със задачата на шивач на новата линия New Look, която представя дизайни след Втората световна война. Година по-късно става част от филма „Красавицата и звярът“, като шие костюмите на актьорите. През 1950 година Карден открива собствена модна къща Pierre Cardin, започвайки с проектирането на сценични костюми.

През 1953 година той представя първата си дамска колекция, а на следващата основава своя първи дамски бутик Eve и представя на света роклята с обръч. Дрехата – широка рокля, която се събира в кръста и разгръща от кръста надолу – веднага печели международно признание. Съвсем скоро моделът се носи от имена като Ева Перон, Рита Хейуърт, Елизабет Тейлър, Бриджит Бардо, Жана Моро, Миа Фароу и Жаклин Кенеди.

Пиер Карден

Снимка: БГНЕС

През 1957 година Карден пътува до Япония, ставайки един от първите европейски дизайнери, изследващи азиатската мода. По-късно той е пионер и в това да помогне на Китай да се измъкне от сивия военен вид на Мао Цзедун. През същата година дизайнерът отваря още един бутик в Париж, този път за мъже, наречен Adam. В него се предлагали цветни вратовръзки и щамповани ризи. По-късно той прави емблематичните костюми без яка за „Бийтълс“ и облича звезди като Грегъри Пек, Рекс Харисън и Мик Джагър.

„Преди мен никой дизайнер не правеше дрехи за мъже. Тази задача беше поверена на шивачите“, казва Карден в интервю от 2009 година пред агенция France-Presse. Той допълва, че в днешно време фокусът на дизайнерите е отправен повече върху мъжете, отколкото към жените. „Така че, моето решение е било правилно преди 40-50 години“.

През 1959 година Карден шокира света, представяйки модната си колекция в универсален магазин в Париж. Заради това си решение той е изключен от Френската асоциация на дизайнерите на висша мода. По-късно членството му е възстановено.

Един дизайнер, извън този свят

С появата на космическата надпревара между САЩ и Русия в края на 50-те и началото на 60-те години, Карден пуска колекцията си Cosmocorps. Дрехите са описани като универсални модни стилове извън този свят. Тоалетите от космическата ера включват каски, очила, туники и ботуши до бедрата.

„Любимата ми дреха е тази, която измислям за живот, който все още не съществува, за утрешния свят“

През 2009 година Карден казва пред France-Presse, че модата и дизайнът не са едно и също нещо. Според него, модата е това, което може да носите. Дизайнът може да бъде неприятен и непопулярен, но е креативен. „Дизайнът е там, където се крие истинската стойност“, допълва той.

През 70-те години Пиер става пионер в брандирането, като поставя името си на почти всичко, включително на автомобили, парфюми, химикалки и цигари. Наречен е „брандиращият визионер“ от вестник New York Times. Изданието посочва, че около 800 продукта, носещи името на дизайнера, се продават в повече от 140 страни, което му носи около 1 млрд. долара годишно.

Пиер Карден

Снимка: БГНЕС

През 1981 година Карден купува едно от най-известните имена в Париж – ресторантите Maxim, като харчи за тях повече от 20 млн. долара. „Правил съм всичко! Дори имам собствена вода! Ще правя парфюми, сардини. Защо не? По време на войната по-скоро бих усетил аромата на сардини, отколкото на парфюм. Ако някой ме беше помолил да направя тоалетна хартия, щях да го направя“, казва дизайнерът в интервю пред Times през 2002 година.

В модните си колекции Карден обичаше да използва геометрични и странни дизайни. Разработва плат, Cardine, за щамповане на абстрактни форми върху дрехите. Една от резиденциите му е Palais Bulles (Дворецът на мехурчетата) – причудлива сграда от кръгови конструкции близо до Кан с изглед към Средиземно море.

Дизайнерът също така е притежавал и реставрирал замъка на маркиз Донасиен Алфонс Франсоа дьо Сад, където е организирал концерти и оперни представления. „Карден има невероятен усет за архитектура и дизайн“, казват за реставрацията от списание Architectural Digest.

Пиер Карден е първият дизайнер, който използва дънковата материя за направата на дрехи. Колекциите му са насочени към младежите. През 1966 година създава и линия за деца, а няколко години по-късно организира модно дефиле в Пекин, като в него участват модели от различни националности.

Личен живот

Карден, въпреки хомосексуалната си ориентация, е имал петгодишна връзка с актрисата Жана Моро, която превръща и в своя муза. През това време обаче той поддържа отношения и с дългогодишния си артистичен директор Андре Оливър. Според Hollywood Reporter, той умира през 1993 година.

Очарованието на Карден от Космоса го отвежда в НАСА, където той пробва всеки костюм от мисията на „Аполо 11“. Това се случва през 1971 година, само две години след първото кацане на Луната. През 2019 година, 50 години след кацането, музеят в Бруклин организира ретроспекция на космическата колекция на Карден. Тогава той е попитан каква ще е модата през следващите 50 години.

Пиер Карден

Снимка: БГНЕС

„През 2069 година всички ще ходим по Луната или Марс, облечени в моите модни ансамбли“, казва той. Според него, жените ще носят шапки-клош от плексиглас и дрехи от тръби. Мъжете пък ще бъдат облечени в елипсовидни панталони и кинетични туники.

На 29 декември 2020 година Пиер Карден напусна този свят. Той беше на 98 години и остави дълбок отпечатък върху модната индустрия. „Имам подхода на скулптор: първо създавам форми и се опитвам да впиша тялото в тях“.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари