От „Стъклен дом“ до Сезонните намаления, всичко като че ли в наши дни минава през големите търговски центрове.
В България определено дойде модата на луксозните комплекси за пазаруване, които на Запад (а и на Изток) са по-скоро обикновен квартален факт, отколкото повод да се повозиш с метрото, но както се казва „Всичко става с времето си“.
И като говорим за търговските центрове, те са нещо много повече от лъскавите им витрини и новите колекции.
Да се управлява една толкова голяма и сложна маркетингова структура изобщо не е леко.
Стана ни любопитно как точно се случват нещата „зад щандовете“ и решихме да потърсим госпожа Милена Моллова, която изпълнява длъжността Маркетинг Специалист в City Center Sofia.
С фамилия като по поръчка и широка усмивка, тя ни поразказа туй-онуй за местния моден бизнес.
Що за професия е да си Маркетинг Специалист на МОЛ? Предполагаме не е лесно, бихте ли разказала с какво точно се занимавате ежедневно?
Да си Маркетинг Специалист в търговски център е колкото забавно, толкова и отговорно. Ежедневието на целия екип е много динамично – преминава в подготовка и организация на различни кампании и мероприятия, издаване на списание, обновяване на уеб сайта на Сити Център София. В непрекъсната комуникация сме с рекламните агенции и с нашите наематели.
Как се работи с толкова много наематели?
Трудно. (Усмихва се.) Все пак това са над сто наемателя, което от само себе си предполага сто различни виждания за нещата, хубавото е че има и сто различни идеи. Може да се каже, че се сработваме успешно, ние предлагаме различни възможности за реклама и ПР, като същевременно черпим идеи и вдъхновение и от тях и се стремим да не ги разочароваме като бъдем активни и напомняме на пазара, че ние и нашите наематели сме най-добрият избор за клиентите на мола.
Коя е най-скъпата и луксозна стока, която е била предлагана за продажба на територията на мола?
Мисля, че часовник или бижу. Определено е от този сегмент.
А кой е най-изгодният сезон за пазаруване? Можете ли да ни разкриете някои трикове за изгодно пазаруване? Например, да се пазарува на края на сезона за догодина?
Смятам, че българският потребител, вече е свикнал със сезона на намаленията, знае какви са предимствата и какви са недостатъците, за да очаква намаленията.
Разбира се, че преди края на всеки сезон, предстои и сезонно намаление.
Най-добрият трик е да се следи непрекъснато какво се случва, защото повечето магазини предлагат постоянно различни, неустоими оферти.
Всеки уважаващ себе си шопинг маниак знае, че най- доброто време да се пазарува е...всъщност непрекъснато!
И като заговорихме за намаления, защо България е една от страните в Европа с най-скъпи стоки, въпреки, че е със сравнително нисък стандарт на живот?
Не съм съгласна. Да, имаше такъв период, но сега цените на световноизвестните марки определено са изравнени, като дори са по-ниски в някои случаи.
В крайна сметка, затова има и различно позиционирани търговски центрове. Ние се гордеем с хубавите си марки и определено имаме своята многобройна клиентела.
Мина времето, когато можеше да се „залъже” българският потребител. Сега всички пътуват и правят сравнение, смятам че и търговците са го разбрали.
Има ли изглед този „изкривен пазар“ да се нормализира цялостно?
На българския пазар, като цяло, може би амплитудите в цените винаги ще са шокиращи. Това вече е въпрос на личен бизнес план и концепция, не всички търговци на пазара успяват да оцелеят. В момента трябва да са гъвкави, концентрирани и определено трябва да наблягат на рекламата, защото я подценяват в условията на криза.
А какво е мнението ви за стотиците легални и нелегални аутлети? Те подбиват ли пазара на големите магазини?
Социалната група в България, която пазарува активно не е толкова голяма, за да бъдат всички доволни. Т.е. ако те не предлагат нещо наистина качествено, на наистина добри цени, аудиторията е жестока, не му дават въобще втори шанс.
Хубаво е че потребителите вече възпитават пазара, а не обратното. В този ред на мисли, не смятам че пречат на големите търговски центрове.
Какво е модата – за вас, за наемодателите ви и за посетителите?
Модата за мен лично е възможност да изразиш себе си по най-приятния начин, чрез дрехите, аксесоарите. Следим всички модни тенденции, като Маркетинг на най-добрия център за модни дрехи, сме запознати с всички тенденции в света на модата, смело мога да кажа че и наемателите ни са добре подбрани марки.
Модата е в сърцевината на нещата, желанието да си неотразим, с последните модни акценти, все пак точно това желание движи и посетителите.
Логично е каквито сме ние, такива да са и нашите наематели, такива да са и посетителите ни, а ние определено сме модерни.
Има ли българинът култура на пазаруване?
Може да се каже, че съществуващата криза оказа значително влияние върху културата на пазаруване.
Голяма част от българите имат все още ограничена покупателна способност и това все още определя техните интереси към определени марки. Също може да се отбележи че се заражда и лоялност към някои марки.
Мислите ли, че City Center Sofia ще може да задържи своите посетители при все по-разрастващата се конкуренция?
Не сме се съмнявали. Надяваме се да постигнем това с привличането на нови и интересни марки, които са добре познати на посетителите или такива които за пръв път стъпват на българския пазар.
Целта ни е винаги да предоставяме нещо ново и приятно, както за нашите посетители, така и за наематели ни.
С какво сте различни и с какво смятате да привлечете нови клиенти и приятели?
В предишния въпрос до някъде разясних, смятаме че най- важното в крайна сметка е един клиент да се чувства добре, поласкан и специален, това се изгражда с условията, обстановката, добро и качествено обслужване, преференции, различни активности.
Един доволен клиент, остава верен приятел на Центъра!