Всекидневно се убеждаваме, че шофирането само по себе си е трудна задача за доста хора. А какво се получава, когато към него прибавим разговор по телефона? Разбира се, за да не се нарушава закона, съвестните граждани винаги говорят със слушалки, докато са в колата. Има ли гаранция обаче, че говоренето с хендсфри по време на шофиране е достатъчно безопасно?
Според ново изследване завиването наляво изисква голямо количество мозъчна дейност. Често съчетанието ляв завой плюс говорене по телефона е нещо, с което мозъкът не може да се справи. Изследователи извършили експеримент с помощта на симулатор, наподобяващ кола. Младите участници трябвало да карат направо, да правят десен и ляв завой. През това време тяхната мозъчна дейност била наблюдавана чрез ядрено-магнитен резонанс.
По време на симулираното шофиране участниците отговаряли на прости въпроси с вярно и невярно (например дали триъгълникът има четири страни), натискайки бутони на волана – начин, наподобяващ технологията на работа на хендсфрито. Когато участниците натискали бутона, докато правили ляв завой, учените се натъкнали на нещо интересно.
Мозъчната мощност се разпределя във фронтален кортекс, който позволява на човек да вземе решение и да задържи разговора. В същото време визуалната част на мозъка, която се намира в задната му част, започва да се изключва, пише Women's Health.
Какво всъщност прави завиването наляво толкова сложна задача? Помислете за всичко, с което се сблъсквате в този момент – светофар, насрещно движещи се коли, пешеходци, а понякога и велосипеди. Първо мозъкът ви трябва да възприеме визуалната информация и след това да изчисли коя е безопасната маневра, която да извършите.
Когато добавите и разговор по телефона в същото време, част от мозъка ви се изключва. Тогава ви остава единствено визуалното възприятие. В много държави вече има забрана има забрана начинаещите шофьори и шофьорите на автобуси да не използват дори хендсфри, докато карат. По-старо проучване установило, че дори само слушането на друг човек, намалява мозъчната дейност на шофьора с 37%.