IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Как пазарът ви манипулира без да знаете

11 юни 2013 12 00

И защо не можете да се противопоставите на техниките на търговците

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Умовете ни работят, като асоциират сетивни изживявания с чувства. Ние бързо се научаваме да не пипаме горещия котлон в бъдеще, след като веднъж се опарим и усетим силна болка. Оттук нататък ще свързваме "парещите котлони" с отрицателно чувство, което няма да забравим никога. Но повечето от нашите спомени се съхраняват в подсъзнанието ни и ние просто нямаме точен спомен за това как тези невронни връзки са се образували.

Например, ние се научаваме да свързваме зеления цвят с чувство за чистота и свежест и винаги го възприемаме по този начин. Логично е да посягаме повече към водата за хигиена на устата с този цвят, а не към тази оцветена в червено, например.

Вероятно сте чували за провалите на Crystal Pepsi и Coke Clear. Тези две марки в началото на 90-те години на миналия век решават да въведат кола с бистър цвят, която хората да свързват с идеята за чистота без изкуствени оцветители. Рационалните потребители обаче, не харесват кола, която не е кафява на цвят, защото умовете им подсъзнателно предпочитат кафявия оттенък, който е силно потопен в спомените им за напитката.

Без да е с плътен карамелен цвят, колата просто не прилича на колата, която винаги сме харесвали. Вместо това, бистрата напитка прилича на измамник, който не носи положителна емоция.

За да покажат ефекта от визуалните ориентири и очакванията за вкус, група експериментатори от Университета в Бордо, Франция дала на 54 професионални дегустатори бяло вино, което било оцветено с червена боя. Когато го опитали, експертите описали виното, използвайки терминология за червеното вино. Само чрез манипулиране на цвета, дори най-проницателните сомелиери били измамени. Независимо дали сте обикновен потребител на кола или експерт по вината, подсъзнанието ви обработва информация без вашето съзнание. Често това може да създаде смисъл когато няма такъв и да създаде реален опит, основан на илюзия.

Неврологът д-р Йосиф Ледукс дава пример как това може да се случи: "Да кажем, че сте на обяд и седите на маса, с покривка на червено-бяло каре. Обядът не ви харесва особено. На следващия ден си вървите по улицата и виждате непознат човек, който веднага ви става антипатичен. Може би причината е, че той има карирана вратовръзка в червено и бяло. Вие правите асоциация между неговата визия и нещо, което не сте харесали. Вратовръзката му е задействала вашето подсъзнание. Много хора съзнателно интерпретират това чувство като интуиция, но в действителност то се задейства от външни дразнители."

Също така потребителите могат да бъдат негативно или позитивно предразположени към определена марка, въз основа на техните несъзнателни асоциации с реклами, лога, елементи на дизайна и т.н. Хората не могат да знаят защо обичат една марка, а не харесват друга. Техните предпочитания са повлияни от външни фактори и те дори не усещат, че взимат решенията си подтикнати от някаква асоциация. Така че замислете се следващия път, когато отричате един продукт, а се кълнете в друг, дали не сте повлияни от хитростта на търговците.

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари

gergana.tooo ( преди 11 години )