Какво мислят жените: Когато пуша, контролирам теглото си
Вероятно сте чували тази реплика от свои приятелки и ви се е струвала абсурдна. Но тя има своето обяснение с рекламната стратегия на някои цигарени компании в миналото. Много цигарени марки представяли димящите пръчици като средство за поддържане на добра форма. В една от най-известните рекламни кампании на билборд е стояла дама с наднормено тегло в сиви тонове по бански или на кон, а до нея – пушещият й антипод – секси и спортна мацка с цигара в уста. В рекламната кампания на марка цигари, създадена специално за жени, пък имало изображение на стилна дама в супермодерна малка рокля, която стои съблазнително до надпис: „Цигарите са като жените. Най-добрите са тънки и богати“.
Стройната фигура не е единственият обект на рекламните послания на цигарите в онзи период от средата на миналия век. Неизменният атрибут на смелия секси каубой, кутията червено Marlboro, първоначално е била предназначена за женската аудитория. Продуктът, който все още се асоциира с марка символ на червения цвят, носел посланието „меки, като май“ и бил първият с филтър на края. Любопитно е, че цветът на филтъра бил червен, за да не издава, че собственичката на устните докосвали цигарата ги е оцветила с червило.
И нека не дискриминираме жените
Със силата на това послание, мениджърите на American Tobacco започват опитите си да направят пушенето дамски спорт. За да измисли стратегия как да влезе в сърцето и чантичките на дамите на помощ идва Едуард Бърнис – мъжът, смятан за бащата на модерния ПР. Неговата единствена задача е да накара борещата се за независимост и равни права жена да пуши, а за това получава баснословната сума от 25 000 долара. Бърнис постига успех и превръща цигарата в символ на тази борба. Скоро пушенето се превръща в мода, а експертите по протокол на Америка определят добрата домакиня, като такава, която позволява на гостите си да пушат у дома.
„В началото Бог създаде мъжа. После създаде жената. После на Бог му стана мъчно за мъжа и той му даде тютюна“, Марк Твен
Тютюн, хартия, филтър. Десетилетия наред тютюневите компании предлагат един така прост продукт, който не се променя. Капсула с аромат във филтъра или различен цвят кутия – иновацията в тютюневата индустрия спира там. До днес, когато тютюневите гиганти се впускат в надпревара с времето и едни с други стремейки се да произведат иновативни продукти, които да бъдат по-добра алтернатива на цигарите. В този случай надпреварата се води от Филип Морис с първия си революционен бездимен продукт за нагряване на тютюн – IQOS. Високотехнологичен и модерен дизайн е първото, което отличава този продукт. Истината е, че зад него стоят сериозни научни данни и десетки проучвания, в основата на които стои премахване на горенето. Когато цигарата се запали, тютюнът гори при температура над 800 градуса. Отделя се дим, който съдържа още 7000 вещества, част от които считани за вредни. IQOS, използва принципа на нагряване на тютюн, без горене, без дим и с по-малко мирис. Вместо пушек, има пара, която съдържа основно никотин и вода. Така, днес имаме лъскав дизайн с истински тютюн, а истината за жените е: Гори калории, а не цигари.