Знаем обаче и как стоят нещата от другата страна – понякога интензивното дъвкане на дъвка е единственият начин да си спомниш как точно се спряга глагол в минало несвършено време или как се решава квадратно уравнение.
Оказа се, че това оправдание на учениците „ама така мисля по-добре“ всъщност е самата истина, доказана от екип учени, изследвали влиянието на дъвката върху способността за запаметяване и възпроизвеждане на знания.
В изследването са участвали 108 ученици от 13 до 16-годишна възраст, разделени в две групи.
В продължение на 14 седмици половината от тях имали разрешение да дъвчат дъвка в час по математика, а другата половина нямали.
В края на периода всички направили контролно върху научения материал. Отново, по време дори на контролното, половината ученици свободно дъвчели дъвка.
Резултатите недвусмислено показали, че „дъвчещите“ деца са се справили много по-добре със задачите на контролното и получили по-високи оценки.
„Обяснението на този „феномен“ е съвсем просто – дъвката намалява стреса и помага на децата да се съсредоточат по-добре“, обяснява Джил Левей, ръководител на изследването.
Естествено, много по-важно за доброто представяне е сериозното внимаване в час и научаването на материала, но в критичен момент, каквото е контролното, не виждаме никакъв проблем да се разреши на децата да дъвчат дъвка.
Стига това да не е единственото им занимание в час, дъвките да не са с изкуствени подсладители като аспартам и да им обясните, че като цяло е неприлично да се мляска в нечие лице.