Номинациите за „Оскар“ 2025 година вече са ясни. На 23 януари актьорите Боуен Янг и Рейчъл Сенот обявиха щастливците, които ще се борят за почти 4-килограмовата позлатена статуетка на 2 март в Лос Анджелис.
Сред тазгодишните номинирани имаше доста очаквани имена като Ейдриън Броуди и Деми Мур, но голяма част от смятаните за сигурни претенденти не успяха да се класират във важните категории. Може би най-големите липсващи са Анджелина Джоли и филмът „Мария“, които пропуснаха всичко, за което бяха гласени от критиците преди това. Биографичният проект за великата Мария Калас не успя да влезе в категориите за най-добър филм и най-добър режисьор за Пабло Ларайн. Джоли, която дълго време беше смятана за една от големите победителки на тазгодишния награден сезон, в крайна сметка няма да се бори за своя втори „Оскар“.
Никол Кидман също беше тихомълком подмината от Академията, въпреки красивото си изпълнение в Babygirl. Памела Андерсън не успя да отпразнува завръщането си в Холивуд с номинация, а Селена Гомес остана една от малкото от екипа на „Емилия Перес“, която не бе призната за своята работа. Дензъл Уошингтън и Даниел Крейг също ще трябва да гледат Оскарите по телевизията, вместо да се борят за статуетката.
А ето и най-големите (неприятни) изненади в номинациите тази година.
Никол Кидман за Babygirl
57-годишната актриса предостави едно от най-трансформиращите си и динамични изпълнения досега, влизайки в ролята на Роми Матис – омъжена изпълнителка директорка на високотехнологична компания, която започва афера със своя мистериозен и манипулативен стажант (Харис Дикинсън). Ролята е доста пикантна, което позволява на Кидман да излезе от зоната си на комфорт и да покаже целия си потенциал на актриса. Като Роми, тя е смесица между уравновесена и безразсъдна жена, която навлиза в непознати за нея територии, които едновременно я плашат, но и вълнуват.
Въпреки че Кидман беше номинирана за „Златен глобус“ и „Готъм“, като в същото време получи награда от Националния съвет за преглед на филмите, Академията за филмово изкуство на САЩ реши да я подмине в тазгодишните си номинации.
Памела Андерсън за The Last Showgirl
Първо дойде номинацията за „Готъм“, последвана от място в списъците на „Златен глобус“, а накрая и борба за „Награда на актьорската гилдия“. С напредването на наградния сезон, 57-годишната Памела Андерсън набираше все по-голяма инерция и всеки смяташе, че това ще я изстреля до Долби Тиатър на 2 март. Някъде по пътя обаче скоростта ѝ явно намаля, като актрисата не успя да попадне в списъците на Академията.
Като Шелби, танцьорка в Лас Вегас, която е изправена на кръстопът, след като шоуто ѝ е прекратено, Андерсън предоставя една доста задоволителна игра, която определено можеше да се увенчае с номинация за „Оскар“. Силите ѝ нямаше да стигнат за победа, особено срещу имена като Деми Мур и София Гарсон, но все пак трябваше да бъде призната.
Анджелина Джоли за Maria
Може би най-голямата неприятна изненада е отсъствието на Анджелина Джоли от тазгодишните номинации. Актрисата, която възроди кариерата си след почти шест години далеч от екрана, беше избрана да изиграе великата Мария Калас. Джоли приема присърце ролята и дори започва да ходи на уроци по оперно пеене, за да може да пресъздаде още по-добре образа. Въпреки множеството добри отзиви, овациите на крака и номинациите за награди, Джоли се размина с най-важната чест – „Оскар“.
Селена Гомес за „Емилия Перес“
„Емилия Перес“ сътвори история с 13-те си номинации за „Оскар“, превръщайки се в най-номинирания неанглийски филм. Лентата представлява Франция и попадна във всичките важни категории, включително за най-добър филм. Въпреки това, Селена Гомес не успя да се класира на фона на номинацията си за „Златен глобус“. Все пак феновете на „Емилия Перес“ имат за какво да стискат палци, особено с присъствието на Зоуи Салдана и София Гаскон сред номинираните.
Дензъл Уошингтън за Gladiator II
70-годишният двукратен носител на „Оскар“ няма да има възможността да направи хеттрик, след като Академията го пропусна в номинациите си. Уошингтън беше смятан за един от фаворитите в борбата за златната статуетка, но състезанието за най-добра поддържаща мъжка роля ще се състои без него.
Даниел Крейг за Queer
От Джеймс Бонд в американски емигрант от 40-те години в Мексико Сити. Това беше пътят на Даниел Крейг, който идеално се превъплъти в необикновената за него роля на мъж, влюбил се в по-младо момче. Филмът Queer, чиято премиера беше на филмовия фестивал във Венеция, отбеляза актьорски номинации за Крейг за „Златен глобус“, SAG и „Изборът на критиците“. Той обаче беше пренебрегнат от Оскарите.